Sedíte s kamarátmi na pive a debatujete o tom, že by ste išli niekam na dovolenku. Na druhý deň na vás z displeja vášho mobilného telefónu pozerá pláž v ďalekom Ománe s veľmi výhodnou ponukou. Máte pocit, ba dokonca presvedčenie, akoby vás niekto odpočúval. V skutočnosti ste len dôkazom toho, ako dokonalý je algoritmus kontextovej reklamy.
Každá vaša aktivita na internete sa ukladá a vyhodnocuje. Zanechávate za sebou stopy, ktoré tvoria mozaiku vašej osobnosti. Umelá inteligencia tak dokáže predpovedať vaše túžby a záujmy v budúcnosti. Potom vám stačí ukázať tú správnu ponuku a je vysoká šanca, že vás bude zaujímať. Geniálne.
Testovanie osobnosti
Určite si spomínate na rôzne testy osobností, ktoré dávnejšie kolovali Facebookom. Klik sem, klik tam a zrazu ste sa dozvedeli, aká ste osobnosť. Dokonca ste túto skutočnosť nadšene zdieľali s ostatnými.
Problém nastal v tom, že pri tom náruživom klikaní vám ani nenapadlo prečítať si podmienky a nevšimli ste si, že ste aplikácii dali prístup k vašim informáciám. Existoval výsledok testu a prístup k celému vášmu profilu.
Vynásobte si to niekoľkými tisícmi užívateľov a máte dostatočnú trénovaciu množinu umelej inteligencie. Tá potom dokázala určiť typ vašej osobnosti aj bez toho, aby ste podobný test absolvovali. Stačili jej na to vaše statusy, lajky a fotky. Okrem toho tento „test” dokázal preskenovať aj profily všetkých vašich priateľov a databáza psychologických profilov sa utešene rozrastala.
Možno by sme sa o tom ani poriadne nedozvedeli, keby Christopher Wylie zo spoločnosti Cambridge Analytica v marci 2018 nerozpovedal príbeh novinárom o tom, ako jeho firma pracovala a zneužívala údaje ľudí. Nie na marketingové účely, ale na to, aby ovplyvnila voľby.
Brexit
V roku 2016 sa vo Veľkej Británii viedla vyhrotená kampaň o tom, či krajina má alebo nemá vystúpiť z Európskej únie. Veľmi tesný výsledok v pomere 52 ku 48 znamenal odstúpenie vtedajšieho premiéra Davida Camerona a chaos okolo Brexitu, ktorý trvá dodnes.
Kým na Downing street panoval smútok a nepokoj, na druhej strane barikády sa oslavovalo. Nigel Farage, jedna z vedúcich osobností za odchod, hovoril o tom, že 23. jún vstúpi do histórie. A naozaj vstúpil.
V kampani, totiž použili dáta a fake news na to, aby ovplyvnili výsledok referenda. Spojené kráľovstvo sa tak stalo testovacou pôdou a pozitívnou referenciou pre ďalší veľký cieľ – americké voľby prezidenta o pár mesiacov neskôr.
Ako sa dajú ovplyvniť voľby?
Kľúčovým slovom je psychografika – porozumenie vašej osobnosti. Tá ovplyvňuje správanie a v konečnom dôsledku je zodpovedná za to, ako volíte. Cambridge Analytica vzala databázu 50 miliónov ľudí a roztriedila ich do skupín. Identifikovali tých, ktorí sú nerozhodnutí a dajú sa ľahko ovplyvniť. Začal sa kolotoč.
Podsúvali im sugestívne videá, články, fotografie – všetko pomaličky a z rôznych „overených” zdrojov. Na sociálnej sieti vytvorili akúsi bublinu, v ktorej bol protikandidát symbolom najväčšieho zla.
Máte strach z teroristov či migrantov? V jednom videu uvidíte odborníka na bezpečnosť, ktorý hovorí o tom, že najviac ich odstrašia pevné hranice. V tom druhom už váš kandidát hovorí o postavení veľkého múru. Do tohto mixu ešte pridáte kompromitujúce články. Vaša sociálna sieť je zaplavená článkami, ktoré podčiarkujú presne vaše názory a očakávania. Personalizovaný obsah presne pre vás.
Možno máte pocit, že taká skupina ľudí nemôže rozhodnúť voľby. Môže. Tesne pred prezidentskými voľbami v USA v roku 2016 bolo nerozhodnutých takmer 7 miliónov voličov.
Americký volebný systém je navyše odlišný od toho nášho. Víťaz berie všetko. Kandidát potrebuje získať celý štát. Hilary Clintom prehrala najtesnejším rozdielom (pár tisíc hlasov) v štátoch Pennsylvania (rozdiel 0,73 %), Wisconsin (0,77 %) a Michigan (0,22 %). Zo všetkých nerozhodnutých voličov vám v týchto štátoch stačilo správne ovplyvniť necelú pätinu.
Voilà. Máte víťaza.
Mea culpa
Po prepuknutí škandálu sa Facebook a Mark Zuckerberg dostali do problémov. V reakcii na to Facebook zrušil desiatky tisíc aplikácií. Sprísnil podmienky politických kampaní a obmedzil ich zacieľovanie na konkrétne skupiny ľudí.
„Bola to moja chyba, ospravedlňujem sa. Začal som Facebook, riadim ho a som zodpovedný za to, čo v ňom deje,” komentoval Mark Zuckerberg škandál počas svojej výpovede v americkom kongrese. Akcie Facebooku klesli a jeho hodnota sa po škandále znížíla o takmer 120 miliárd dolárov.
Cambridge Analytica do roku 2018 pracovala na voľbách vo viac ako 200 krajinách sveta. Vrátane prezidentských volieb u našich českých susedov na strane Miloša Zemana.
Dnes sú niektorí členovia jej manažmentu už v novej spoločnosti s názvom dataPROPRIA a podľa agentúry AP pracujú na novej prezidentskej kampani Donalda Trumpa pre rok 2020.
Slovensko
Už dávno nie sme krajina, kde internet hrá vedľajšiu koľaj. Využíva ho takmer 80 % našich obyvateľov a na Facebooku je viac ako 2,7 milióna z nich. Dáta a dátová analytika sa dnes stáva alfou a omegou úspechu.
Naše profily zaplavujú desiatky rôznych kampaní, častokrát na hrane slušnosti, etiky a pravdy. Facebook aj naďalej vytvára okolo nás bublinu. Ponúka nám zvyčajne to, čo sa nám bude páčiť. Našťastie sa musí riadiť novou reguláciou vrátane GDPR, ktorú Európska únia prijala práve v reakcii na škandál. Aj vďaka tomu vieme, kto stojí za takýmito príspevkami. Zamyslíme sa nad tým a skúsme z tej bubliny vystúpiť.
[…] Ku kauze Facebooku a Cambridge Analytica sme pripravili tému Ako môže online svet meniť výsledky volieb. […]