Povedz nám, prosím, niečo o sebe a o tom, ako si sa dostal ku tvorbe digitálnych produktov pre eCommerce?
“Počítače” ma vždy bavili. Z bezcieľnej zábavy som sa dostal k tvorbe webov a eshopov. Zamestnal som sa v bart.sk, pre ktorú je eCommerce jednou z troch hlavných oblasti, pre ktoré vyvíja digitálne produkty.
Aké projekty realizujete pre klientov a aké služby im bežne ponúkate?
Ecommerce zahŕňa veľké množstvo typovo odlišných projektov. Od jednoduchých B2C eshopov až po komplexné B2B projekty. V práci sa preto snažíme orientovať najmä na tie projekty, kde vieme byť našou prácou užitoční a pomôcť klientovi s riešením jeho problémov. Stretol som sa teda s vývojom jednoproduktových stránok a rovnako sme realizovali eshop pre najväčšiu sieť lekární na Slovensku.
V podstate riešime zákaznícke problémy a s tým súvisia aj služby, ktoré ponúkame. Základom je vždy dobrá analýza, stanovenie cieľov, priorít a ako hovoríme, bojového plánu. Následne sú to dizajnérske a grafické práce a potom samotný development.
Pre mňa osobne je následne veľmi dôležitý kontinuálny rozvoj a pravidelná starostlivosť o projekt.
Na aké aspekty sa musia firmy zamerať, pokiaľ ide o eshop?
Firmy musia vedieť, čo očakávajú od nového riešenia. Mali by vedieť definovať a popísať svoje aktuálne problémy. Z mojich skúseností je dôležitý výber informačného systému vo firme a stanovenie jasných pravidiel, ako sa bude pracovať s dátami.
S akými klientmi spravidla spolupracujete? Pochádzajú z konkrétneho odvetvia alebo sa nachádzajú v rôznych odvetviach?
Klientov máme z rôznych odvetví. Každý projekt je teda pre nás výzvou, aby sme nazbierali nové vedomosti z rôznych oblastí podnikania. Uprednostňujeme však projekty s pridanou hodnotou, ktoré zlepšia život ľuďom v danej oblasti.
Môžeš nám priblížiť, ako obvykle pristupujete k projektu a ako ho robíte, od stanovenia potrieb klienta po prácu na dosiahnutí stanovených cieľov?
Začiatok každého projektu je o dobrej komunikácii a detailnej analýze potrieb zákazníka. Vzájomne sa musíme spoznať. Na strane bart.sk je potrebné sa vžiť do situácie zákazníka, spoznať jeho odvetvie, konkurenciu a pochopiť jeho problémy. Zákazník by na druhej strane mal vnímať, že v momente, keď sa začne venovať eshopu, tak sa z neho čiastočne stáva súčasť developerského tímu. Samozrejme, nemusí vedieť programovať, ale niektorým technickým aspektom sa nevyhne.
Analytická fáza projektu znamená najmä, že sa dohodneme na tom, “kde, ako a prečo” sa budú udržiavať a spracovávať dáta nášho zákazníka. Väčšina klientov využíva rôzne informačné systémy tretích strán, ktoré potrebuje integrovať do eshopu. Nie je výnimkou, že takýchto systémov používa zákazník aj viacero súčasne. Spoločne musíme rozmotať to, kde budú uložené informácie o cenách, skladoch, objednávkach a aké procesy sa s týmito údajmi budú robiť.
Po dokončení analýz sa obvykle púšťame do grafických prác. V tejto etape sa často odhalí veľa nových vecí a teda o finálnej grafike so zákazníkom veľa diskutujeme. Následne je to o prioritizácii a programovaní.
Po dokončení základnej verzie sa venujeme postupnému rozvoju a optimalizácii eshopu.
Sleduješ eCommerce trendy? Čo ťa poslednú dobu najviac zaujalo?
Rád nakupujem online. Pri každom nákupe, či sú to granule pre psa, alebo nová kniha, sa snažím všímať si čo najviac vecí, ktoré daný web robí a ktoré ma tešia. Rovnako si všímam aj to, čo sa mi nepáči a premýšľam nad tým, čo by sa dalo zlepšiť.
O nakupovaní online sa zároveň rozprávame s čo najväčším počtom ľudí, či už sú to naši klienti alebo ich zákazníci. Funkcionality, ktoré sa im páčia, sa snažíme dostať do webov našich zákazníkov.
Ak sa ale chcem rozprávať o trendoch, tak podľa mňa najdôležitejším večným trendom je výborný obsah. Podcasty, krásne detailné fotky, nápomocné blogy, kvalitný popis produktu. Nad kvalitným obsahom môžeme následne stavať technologické trendové funkcionality, od 360 stupňových fotiek až po Facebook stores.
Čo by si odporučil budúcim kolegom, ktorí zvažujú prácu na eCommerce projektoch?
Pre developera v našom tíme je dôležité získavať aj určité doménové znalosti z eCommerce. Väčšina mojich kolegov začínala v pozícii programátora, no postupne sa dostala do pozície eCommerce developera. A to chce chuť učiť sa nové veci, vystupovať z komfortnej zóny a ako vravíme u nás, byť fresh a cool.
Čo pripravujete v bart.sk najbližšie?
Ako hovoria prevádzkovatelia eshopov “ideme do sezóny”. A tak pre našich klientov vylepšujeme ich eshopy, aby boli čo najlepšie pripravení. Zároveň sme pripravili eCommerce Special nášho online eventu Frontend Masters vol.19 už najbližší utorok (28.9.2021) o 17:00, na ktorý vás srdečne pozývam.
Livestream si môžete pozrieť na tomto linku: https://fb.me/e/IKvENO5P
Pridajte komentár