V rámci osláv Dňa mesta Košice bude v sobotu 27. apríla oslavovať aj jediná zachovaná detská železnica na území bývalého Česko – Slovenska. „Pionierku”, ako ju v tom čase ľudovo nazývali, v Košiciach vybudovali v dvoch etapách. Prvých cestujúcich privítala už v roku 1955 a v celej dĺžke 4 km ju dokončili o rok neskôr. Za celý čas existencie bola pre zlý technický stav zatvorená iba raz a to v roku 1973. Čiastočne ešte v roku 1986 v roku 1993.
Návštevníci sa môžu počas víkendu 27.4. – 28.4. tešiť na premiérové jazdy najstaršej parnej lokomotívy Katka z roku 1884, ktorá sa na koľajnice postaví po prvýkrát po dlhej a náročnej oprave.
V sobotu je pripravené atraktívne križovanie vlakov, čo prinesie častejšie odchody zo stanice Čermeľ: 9:15, 9:50, 10:45, 11:20, 12:15, 12:50, 13:45, 14:20, 15:15 a 16:00.
Cestujúcim zaiste vyčarí úsmev na tvári aj nadväzujúca kyvadlová doprava historickým retrobusom Škoda 706 RTO medzi zastávkami Havlíčkova a Čermeľ, či zväčšená kapacita priľahlého parkoviska v Čermeli.
V nedeľu už detská železnica premáva riadne podľa cestovného poriadku.
Unikátnu historickú železničku na východe Slovenska prevádzkujú za pomoci mesta Košice a sponzorov nadšenci z občianskeho od roku 2012.
„Štátne železnice nemali na jej chod kapacity, ani financie. Sme veľmi radi, že za asistencie stoviek nadšencov, pomoci mesta Košice a ďalších podporovateľov a sponzorov sa nám železničku podarilo nielen zachrániť pred jej zánikom, ale po rokoch tvrdej práce a úskalí ju doviesť aj do pozície jednej z najobľúbenejších atrakcií nášho mesta,” povedal šéf OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
„Pre mnohých z nás patrí Detská železnica doslova ku kultúrnemu dedičstvu nášho mesta. Už ako dieťa som sa každý rok tešil na jej otvorenie. Teraz má tú radosť aj môj syn, s ktorým tu pravidelne vychutnávame jazdu medzi Čermeľom a Alpínkou. Detskú železnicu máme v menšom aj doma, keď sa spolu s ním hráme na vláčikodráhe, ktorú mám ešte z detstva. Mesto Košice patrí medzi hrdých podporovateľov jubilujúcej železničky. Som rád, že aj moji predchodcovia ju vnímali ako atraktívnu súčasť mesta a pomáhali pri jej rozvoji. Chcel by som oceniť aj veľmi kvalitnú prácu občianskeho združenia Košická železnica, ktorá sa podieľa na obnove a prevádzke tejto nádhernej trate v Čermeľskom údolí. Verím, že aj vďaka pomoci mesta Košice sa železnička stane ešte atraktívnejšou a príťažlivejšou pre cestujúcich všetkých vekových skupín,” skonštatoval košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý).
Pridajte komentár