fbpx
EASTMAG
Rušeň Katka
Foto: detskazeleznica.sk

Košická detská historická železnica oslavuje 70. sezónu

V rámci osláv Dňa mesta Košice bude v sobotu 27. apríla oslavovať aj jediná zachovaná detská železnica na území bývalého Česko – Slovenska. „Pionierku”, ako ju v tom čase ľudovo nazývali, v Košiciach vybudovali v dvoch etapách.  Prvých cestujúcich privítala už v roku 1955 a v celej dĺžke 4 km ju dokončili o rok neskôr. Za celý čas existencie bola pre zlý technický stav zatvorená iba raz  a to v roku 1973. Čiastočne ešte v roku 1986 v roku 1993.
 
Návštevníci sa môžu počas víkendu 27.4. – 28.4. tešiť na premiérové jazdy najstaršej parnej lokomotívy Katka z roku 1884, ktorá sa na koľajnice postaví po prvýkrát po dlhej a náročnej oprave.

V sobotu je pripravené atraktívne križovanie vlakov, čo prinesie častejšie odchody zo stanice Čermeľ: 9:15, 9:50, 10:45, 11:20, 12:15, 12:50, 13:45, 14:20, 15:15 a 16:00.

Zdroj: detskazeleznica.sk

Cestujúcim zaiste vyčarí úsmev na tvári aj nadväzujúca kyvadlová doprava historickým retrobusom Škoda 706 RTO medzi zastávkami Havlíčkova a Čermeľ, či zväčšená kapacita priľahlého parkoviska v Čermeli.

V nedeľu už detská železnica premáva riadne podľa cestovného poriadku.
 
Unikátnu historickú železničku na východe Slovenska prevádzkujú za pomoci mesta Košice a sponzorov nadšenci z občianskeho od roku 2012.

„Štátne železnice nemali na jej chod kapacity, ani financie. Sme veľmi radi, že za asistencie stoviek nadšencov, pomoci mesta Košice a ďalších podporovateľov a sponzorov sa nám železničku podarilo nielen zachrániť pred jej zánikom, ale po rokoch tvrdej práce a úskalí ju doviesť aj do pozície jednej z najobľúbenejších atrakcií nášho mesta,” povedal šéf OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
 
„Pre mnohých z nás patrí Detská železnica doslova ku kultúrnemu dedičstvu nášho mesta. Už ako dieťa som sa každý rok tešil na jej otvorenie. Teraz má tú radosť aj môj syn, s ktorým tu pravidelne vychutnávame jazdu medzi Čermeľom a Alpínkou. Detskú železnicu máme v menšom aj doma, keď sa spolu s ním hráme na vláčikodráhe, ktorú mám ešte z detstva. Mesto Košice patrí medzi hrdých podporovateľov jubilujúcej železničky. Som rád, že aj moji predchodcovia ju vnímali ako atraktívnu súčasť mesta a pomáhali pri jej rozvoji. Chcel by som oceniť aj veľmi kvalitnú prácu občianskeho združenia Košická železnica, ktorá sa podieľa na obnove a prevádzke tejto nádhernej trate v Čermeľskom údolí. Verím, že aj vďaka pomoci mesta Košice sa železnička stane ešte atraktívnejšou a príťažlivejšou pre cestujúcich všetkých vekových skupín,” skonštatoval košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý).

Rušeň Katka má už 140 rokov

Lákadlom tejto jubilejnej sezóny bude najmä 140-ročná parná lokomotíva U 36 003, ktorú cestujúci poznajú ako Katka.

„Je to pravdepodobne najstarší prevádzkovaný parný, úzkorozchodný rušeň v Európe. Pôvodne ho vyrobili vo firma Hagans v nemeckom Erfurte. Ikonické vozidlo sme za posledné tri roky podrobili veľkej oprave a renovácii, za prostriedky z Európskej únie sme vymenili pec a opravili kotol a vďaka našim sponzorom aj zmenili jej vonkajší vzhľad, ktorý sleduje podobu rušňa z čias prvej republiky,” hovorí technický riaditeľ železničky Peter Kočiško.
 
Tohtoročná sezóna na železničke mala byť jednou z najdlhších, no pre finančné problémy spustili nadšenci prevádzku iba minulý týždeň.

„Aj tak sa však majú naši cestujúci na čo tešiť. Odvezú sa tak historickými, ako aj novučičkými vozidlami a na konečnej stanici Alpinka môžu obdivovať rozrastajúcu sa zbierku koľajových vozidiel a železničnej techniky. Už v priebehu zimy do areálu pod železničnou zvonicou pribúdali banské rušne a vozíky z Handlovej, Cígľa či Novák. Posledným prírastkom je ani nie dva týždne udomácnená električka K2S z Bratislavského dopravného podniku,” hovorí Ľubomír Lehotský.
 
Ako sa dá dostať na slávnostné otvorenie sezóny?

Atraktívne retrobusom ŠKODA 706 RTO, ktorý bude premávať kyvadlovo zo zastávky Havlíčkova (štadión Lokomotíva, prestup na MHD) na železničku a späť. 

Zdroj: detskazeleznica.sk

Pridajte komentár