fbpx
EASTMAG
stanica Prešov
Foto: Mesto Košice

Mesto Prešov dokončilo opravy predstaničného priestoru. Testovali ho aj hasiči

Štvorprúdová cesta a podchod spájajúci železničnú a autobusovú stanicu v Prešove prešli komplexnou rekonštrukciou hydroizolácie. Vyriešiť by sa tak mali roky trvajúce problémy so zatekaním do podchodu ako aj s degradáciou vozovky na povrchu. Do podchodu sa konečne opäť vrátia aj prevádzky.

Jednou z najzásadnejších rekonštrukcií v rámci Prešova bola v roku 2024 práve rekonštrukcia takzvaného predstaničného priestoru. Roky pretrvávajúci problém so zatekaním po daždivom počasí nevyriešili ani opravy v minulosti. 

„Problémom bolo, že predošlá oprava cez eurofondy bola skôr povrchová. Riešila dôsledky, nie však príčinu zatekania. Tou bol nevyhovujúci stav hydroizolácie a až odhalením všetkých povrchových vrstiev sme vlastne zistili, aký zásadný to bol problém. Od začiatku som vnímal potrebu tento objekt zrekonštruovať komplexne, teda ísť naozaj, ako sa vraví, až na kosť a vymeniť celú izoláciu, dať do poriadku podchod a natiahnuť novú vrstvu asfaltu, povedal k rekonštrukcii primátor mesta Prešov František Oľha.

Foto: Mesto Prešov

V rámci projektu prebiehali rozsiahle výkopové práce pred a za podchodom. Nakoľko absentoval základ pod podchodom, došlo k jeho realizácií a následne k vymurovaniu a vybetónovaniu novej steny, ktorá slúži pre položenie prechodovej železobetónovej dosky. Podchod bol komplexne zaizolovaný špeciálnou hydroizoláciou v celom rozsahu. Došlo aj ku komplexnej výmene nevyhovujúcich chráničiek sietí a stabilizácií stĺpov verejného osvetlenia. Uložená bola nová dlažba, osadený mobiliár, stredové betónové zábrany na cestu a samozrejme došlo k vyasfaltovaniu komunikácie spolu s novým vodorovným dopravným značením.

Aj táto rekonštrukcia poukázala na problém s ktorým sa stretávajú takmer všetky samosprávy po celom Slovensku. 

„Keď sme z tohto mostného objektu postupne odstránili všetky povrchové vrstvy, zistili sme nesúlad reálneho stavu s projektovou dokumentáciou. Žiaľ, za minulého režimu, ale ešte aj v 90-tych rokoch bola úroveň kontroly a bezpečnosti na stavbách niekde inde. Hydroizolácia bola v zlom stave v podstate už bezprostredne po dokončení pred viac ako 30-timi rokmi, do objektu boli zabetónované aj materiály, ktoré tam nemali čo hľadať. Toto všetko sú veci, ktoré neviete vopred presne odhadnúť, pretože o tom nikde nie je ani zmienka. Aj preto musela byť projektová dokumentácia v priebehu rekonštrukcie dopracovaná a celá výstavba trvala dlhšie,“ dodal primátor Oľha.

Výraznou nepredpokladanou komplikáciu bolo aj nesúdržné podložie výkopových jám, ktoré sa počas prác začalo zosúvať a pre pracovníkov predstavovalo nebezpečenstvo. Z tohto dôvodu bolo potrebné vykonať statickú analýzu, prepracovať projektovú dokumentáciu a pracovné jamy zastabilizovať.

Išlo jeden z najzásadnejších problémov, ktorý ukončenie prác posunul až na december 2024. Medzi ďalšie komplikácie ale patrili napríklad aj nálezy šácht, káblov alebo betónov počas výkopových prác.

Rekonštrukcia sa realizovala iba za čiastočnej uzávierky

S rekonštrukciou tohto rozsahu sa pochopiteľne spájali aj dopravné obmedzenia. Napriek tomu, že spočiatku sa pracovalo aj s verziou úplnej uzávery cesty vo všetkých štyroch pruhoch, mesto na rokovaniach so zhotoviteľom trvalo iba na čiastočnej uzávierke tak, aby bol sprístupnený vždy aspoň jeden pruh v každom smere. Rekonštrukcia sa tak rozdelila na dve etapy.

Test dažďom už má za sebou

Pravidelnou otázkou zo strany médií i verejnosti bolo pochopiteľne garantovanie kvality novej hydroizolácie a či obstojí vytrvalé dažde v priebehu roka. Napriek tomu, že práce zhotoviteľ ukončil až v decembri, stavba stihla byť ešte v priebehu realizácie počas jesenného obdobia vystavená silným dažďom, po ktorých ostali steny a stropy podchodu suché. Rovnako bolo v záverečných fázach rekonštrukcie mostné teleso za asistencie dobrovoľných hasičov polievané vodou, pričom rovnako nedošlo k presakom vody a zatekaniu do priestorov podchodu. Mesto má navyše na základe zmluvy o dielo 5-ročnú záruku, v rámci ktorej by prípadné nedokonalosti mohlo reklamovať.

Rekonštrukciu realizovala na základe verejného obstarávania spoločnosť INTERBAU, s.r.o. a celkové náklady spolu s dvoma finančnými dodatkami boli vo výške 1 006 233,76 EUR s DPH.

tlačová správa

Pridajte komentár