fbpx
EASTMAG
projekt Kolečko v Malcove
Foto: archív Kolečko

Rómske deti v Malcove pri Bardejove chodia do školy aj v sobotu. Chcú byť vzdelanejšie

Pilotný ročník projektu Kolečko je zameraný na súrodenecké učenie detí z rómskeho prostredia v obci Malcov, okr. Bardejov. Prepája súrodenecké dvojice aj rodičov navzájom a vytvára priestor pre komunikáciu a partnerstvo medzi majoritou a minoritou.

Projekt Kolečko založila študentka ročného programu Sokratovho inštitútu Michaela Cingeľová.

Kolečko je priestor, kde práve spoluprácou, rešpektovaním a dialógom sa môžu malé kroky stať veľkými. Fungujeme v Malcove, kde s tunajšou rómskou komunitou, najmä s deťmi, máme vytvorené priateľské vzťahy. Projekt sa nerodil ľahko a vďaka spolupráci s riaditeľom Základnej školy v Malcove sme mohli začať v novembri.”

Do projektu je zapojených 12 súrodeneckých dvojíc. Momentálne majú za sebou 8 stretnutí. Už teraz však o Kolečko prejavujú záujem ďalší rodičia a ich deti.

Do júna 2025 plánujeme uskutočniť ešte približne 20 stretnutí a pripravujeme aj aktivity na prepájanie rodičov z rómskeho prostredia. Veľkou výzvou bude určite aktivita na prepojenie detí zapojených do Kolečka s deťmi z majority,“ doplnila Michaela.  

Foto: archív Kolečko

Ako to celé funguje?

Súrodenecké dvojice tvoria deti vo veku od 4 do 6 rokov a deti vo veku od 9 do 15 rokov. Starší súrodenci, mladí dospievajúci Rómovia, participujú na príprave stretnutia a tak sa stávajú aktívnymi členmi vo svojej komunite. Prispievajú k celistvému rozvoju mladšieho súrodenca a k zlepšeniu súrodeneckých vzťahov cez učenie hrou, ktoré vyplýva z vývinových štádií dieťaťa. Dôležitú úlohu pri učení zohráva aj porozumenie rómskeho jazyka a tlmočenie pokynov.

Každé stretnutie začína umývaním a krémovaním rúk. Deti sa tak učia vnímať svoju pokožku hmatom. Po úvodnom motivačnom rozhovore čakajú na súrodenecké dvojice  očíslované stanovištia v triede. Každé stanovište je zamerané na inú kompetenciu či zručnosť: skladanie puzzle, priraďovanie číslic, navliekanie korálok, pracovné listy na prepájanie ľavej a pravej hemisféry… Úlohy sú časovo ohraničené – keď zaznie zvonček, dvojice sa presúvajú ďalej. Na stanovištiach je mladší súrodenec v role učiaceho sa a učí ho starší súrodenec.

Foto: archív Kolečko

Viera v rovnosť šancí

Michaela Cingeľová v projekte spolupracuje s ľuďmi z rôznych odvetví pôsobiacich aj priamo v Malcove. Sú to ľudia, ktorí sa navzájom podporujú a motivujú.

Je krásne vidieť, že Kolečko je naozaj „živé“ a ide o cyklický proces, ktorý sa prepája z generácie na generáciu. Starší učia mladších, majorita sa vzájomne učí s minoritou. Túto komunitu tvorí napríklad učiteľka a asistentka z Materskej a Základnej školy v Malcove, IT špecialista, grafická dizajnérka, školská špeciálna pedagogička, študentky strednej školy či ľudia z rómskej komunity v Malcove. Všetci  patria medzi našich hrdinov, ktorí veria v rovnosť šancí pre všetky deti bez rozdielu.“

Tím projektu Kolečko verí, že pilotný ročník načrtne prvé kroky smerom k dlhodobejšej zmene na lokálnej úrovni, ktorej účinok bude viditeľný až o niekoľko rokov. Inkluzívny bezpečný priestor pre každého bez rozdielu s priateľskými medziľudskými vzťahmi – to je dlhodobá vízia Kolečka.

tlačová správa

Pridajte komentár