EASTMAG
paradise-rot
Zdroj: ŠOPA GALLERY

Šopa Gallery pozýva na výstavu, kde budete namiesto zraku viac potrebovať čuch

Čo by sme odhalili, keby sme vnímali svet primárne čuchom namiesto zraku? Aké neznáme príbehy by nám mohli vône a pachy vyrozprávať? Práve o tom pojednáva nová výstava v košickej Šopa Gallery s názvom Paradise Rot, ktorá štartuje vernisážou už zajtra – štvrtok 24. aríla o 19:00 hod., a potrvá do konca mája.

Autormi je dvojica holo- Kamila Valešová a Michaela Cagáňová & vizuálna umelkyňa Elektra Stampoulou. Paradise Rot skúma čuch ako opomínaný zmyslový vnem a súčasne ako mocný epistemologický nástroj.

REKLAMA

konferencia

„Vôňa priamo komunikuje s našimi emóciami a spomienkami spôsobom, ktorý obchádza intelektuálne spracovanie. Na rozdiel od vizuálnych či textových informácií, čuchové zážitky vzdorujú dokumentácii a klasifikácii, existujú len ako prchavé momenty stretnutia,“ konštatuje kurátorka výstavy Petra Housková.

Paradoxný názov výstavy je prevzatý z románu Jenny Hval. Knihy, ktorú našli holo- v Elektrinej knižnici, keď spolu takmer pred rokom po prvýkrát pracovali v Aténach, a ktorá zároveň zvláštnym spôsobom rámcuje ich umeleckú prax. Zámerne konfrontuje raj (spájaný s dokonalosťou, krásou a stálosťou) s hnilobou (rozkladom a pominuteľnosťou). Toto provokatívne spojenie spochybňuje tradičné binárne myslenie, ktoré stavia rast a rozklad do opozície.

Paradise Rot namiesto toho predstavuje tieto procesy ako prepojené fázy v nekonečných cykloch, kde deštrukcia umožňuje rast a odpudivé sa postupne transformuje na príťažlivé. Každá premena – od zrodenia po rozklad – vytvára charakteristické čuchové signatúry, ktoré označujú časové procesy a spájajú nás s archetypálnym chápaním sveta.

Čuch slúži ako konceptuálna niť prepájajúca tvorbu umeleckej dvojice holo-  a vizuálnej umelkyne Elektry Stampoulou, hoci k téme pristupujú odlišnými metodologickými a estetickými prístupmi. Ich spoločný výskum vône ako naratívneho prostriedku prekonáva vizuálnu dominanciu a pozýva návštevníkov zažiť umenie zmyslom, ktorý je v súčasnej umeleckej praxi často opomínaný.

Voňavé, no znepokojivé bubliny

Elektra Stampoulou vnáša do svojich sochárskych a olfaktorických diel osobitú ľudskú dimenziu a rafinovanú hravosť. Pohybujúc sa na pomedzí rôznorodých príbehov, stierajúc hranice medzi fikciou a realitou, zachytáva prchavosť vôní, ktoré prestupujú a obklopujú všetko vizuálne, priestorové či materiálne. S dôrazom na hravosť nás pozýva fúkať voňavé bubliny, po ktorých prasknutí prichádza príjemná, no zároveň znepokojivá asociácia. Rozličné voňavé predmety pôsobia dôverne známo, no zároveň nestabilne, krehko a skryto nebezpečne. Sme svedkami konca sveta, zatiaľ čo žijeme medzi týmito stopami – úlomkami, pozostatkami a vôňami? Dokážu nás tieto prchavé vnemy opäť očariť?

Inštalácia dvojice holo- osciluje okolo rituálnych objektov pretvorených súčasnými materiálmi a postupmi. Ich oltárna stena, zobrazujúca metamorfózu hmyzu, spolu so sériou piatich vonných kompozícií, zachytáva životný cyklus sveta v piatich štádiách – od objavenia sa prvého organizmu až po zánik planéty. Ak by prehistorické štádiá sveta mali zachované svoje vône, ako by voňali? Holo- sa pokúša rekonštruovať tieto naratívy prostredníctvom vlastných vonných fosílií.

Výstava „Paradise Rot“ v Šopa Gallery nás pozýva spochybniť dominanciu vizuálneho a otvoriť sa intímnym, transformatívnym možnostiam čuchu. V období ekologických premien sa stáva naliehavou otázka: Ktoré pachové stopy prežijú rozpad súčasných štruktúr? Môžu nám práve tieto prchavé, no hlboko zakorenené zmyslové vnemy pomôcť znovu objaviť naše zabudnuté spojenia s inými formami života a pochopiť cyklickú podstatu všetkého bytia?

Pridajte komentár