fbpx
EASTMAG
nakupovanie

Rozhoduje pri nákupe zľava?

Široký trh ponúka všetkým spotrebiteľom veľký výber. Nakupujúci porovnávajú ceny, zákaznícke služby, dĺžku dodania tovaru či servis. V rámci konkurencieschopnosti sa musia kamenné predajne aj eshopy predbiehať v bezkonkurenčne nízkych cenách, vernostných programoch, akciách, súťažiach… Výsledkom je zľava na každom kroku – pri prvotnom prezeraní produktu aj na Facebooku pri zobrazenej reklame na pozeraný produkt.

Aký význam majú na naše nákupné rozhodovanie zľavy? Necháme sa nimi strhnúť a nakúpime, pretože „veď je to v akcii“, alebo uvažujeme viac triezvo? Odpoveď ani zďaleka nie je jednoznačná, pretože sa treba pozrieť napríklad na typ produktu, ktorý nakupujeme.

Pri potravinách využíva človek zľavy najčastejšie, predsa len, ide o spotrebný a večne potrebný tovar. Ako sa však rozhodujú ľudia z rôznych sfér pri nákupe elektrospotrebičov? Opýtali sme sa ich vo výzve prostredníctvom Medializuj.sk.

Motivácia kúpy

Z odpovedí sme dospeli k tomu, že u mnohých ľudí zľava zaváži, ak už predtým premýšľali nad kúpou elektroniky.

Zľava na domáce spotrebiče a elektroniku ma zaujíma len v prípade, pokiaľ som mal zámer kupovať produkt. V prípade, že daný produkt nepotrebujem, nedokáže ma osloviť ani výrazná zľava či zľavový kupón. Pokiaľ zámerne vyhľadávam produkt a chystám sa ho kúpiť, jednoznačne uprednostňujem produkty so zľavou, ale s rovnakými či podobnými parametrami,” hodnotí Norbert Michlian, obchodný riaditeľ B&B Team, spoločnosti, ktorá zastupuje zahraničných výrobcov poľnohospodárskych strojov a závlahových systémov.

Prípravu na nákup elektroniky potvrdzuje aj Martin Rebro, audítor a daňový poradca z Rentabil Bratislava: „Zľava je relatívne dobrý dôvod na to, aby som sa venoval príslušnému produktu, avšak elektroniku si vyberám väčšinou dopredu. V prípade, že idem na niečo, čo už mám predvybraté, drahšie veci, porovnám, či produkt v zľave nie je lepší ako mnou vybraný produkt, alebo či zľava je vôbec zľavou, a nie iba marketingový ťah. Výnimku tvoria špeciálne akcie, ak sa niečo predáva v zľave napríklad 99 % – ale to je mimoriadne zriedkavé. Samozrejme, ak je niečo v akcii, produkt ma zaujme, ale nemám pocit, že by ma čisto iba akcia presvedčila zmeniť produkt, ktorý som mal vybraný.”

Denné ponuky zliav

Pri plánovanej kúpe istého produktu vie každý nakupujúci využiť aj rôzne formy zliav a akcií – narodeninová zľava, zľavový kupón, doprava zdarma – ponuky s možnosťou výhodnejšieho nákupu nám prichádzajú na dennej báze, rovnako ako nám influenceri na sociálnych sieťach ponúkajú vlastné zľavové kódy.

Nakupujem už v konkrétnych online shopoch a robím to, že si pravidelne ukladám tovar a produkty medzi obľúbené či do košíka. A keď mi príde info, že je na daný produkt zľava alebo je poštovné zdarma, vtedy to kúpim. Som vďačná aj za špeciálnu zľavu na narodeniny, ktorú takmer stále využijem. Však prečo sa nepotešiť na svoje narodky, nie? Čo sa týka elektroniky, jednoznačne hľadám konkrétny tovar už aj s rôznymi zľavami či inými finančnými výhodami. No nepovedala by som, že ak mi príde mail so zľavou na nový notebook, tak si ho kúpim. To isté mám aj pri telefónoch či inej elektronike, jedine ak zvažujem už dlhšie kúpu, tak vtedy by som určite využila zľavu,” priznáva Monika Mihoková, biznis a life kouč Sense Solution. Dodáva však, že pri výbere elektroniky zaváži aj predajca a osobná skúsenosť s ním či referencie.

monika mihokova sense solution

Intuitívne nákupy?

Každý z nás si už určite pri prechádzaní nákupným centrom alebo v dôsledku dobre cielenej reklamy na sociálnych sieťach kúpil niečo intuitívne, len preto, lebo chcel a produkt bol v akcii. Pri nákupe elektroniky, ktorá je väčšou investíciou než napríklad drogéria, to však dvakrát neplatí.

Som človek, ktorý sa rozhoduje podľa situácie. Tá prvá je, že idem do obchodu, lebo daný produkt potrebujem ihneď – pri tomto variante zľavu neriešim, samozrejme, keď je, tak poteší. Druhá situácia je bežnejšia – prechádzam sa po obchode a keď je nejaký obľúbený produkt v zľave, tak si ho zoberiem. Čo sa týka elektra, tam sa však skôr zameriavam na kvalitu než na cenu,” priznáva Martina Jurošková, marketingová a komunikačná manažérka v softvérovom dome QBSW.

Jurošková Martina

Eva Plávalová z Matematického ústavu SAV sa podľa jej slov nezaoberá zľavami – s výslednými službami v minulosti prostredníctvom zľavových portálov nebola spokojná.

Ako spotrebiteľovi mi veľmi vadí, ak si dám vypracovať ponuku na tovar či službu a automaticky mi dávajú do ponuky zľavy. Prečo? Je ten tovar zlý, poškodený, služba nezodpovedá opísanej úrovni? Samozrejme, že ma poteší, ak niečo objednávam lacnejšie, ale netrvám na tom. Chápem najmä zľavy pre dobrého, opakujúceho sa zákazníka, alebo pri veľkom nákupe. Ak dostanem automaticky zľavu napr. 20 %, vždy mi napadne myšlienka: Koľko to vlastne stojí naozaj? Dokonca sa mi už stalo, že bezdôvodná zľava z ceny bola taká vysoká a výsledná cena taká nízka, že som si produkt nekúpila, lebo za takú nízku cenu nie je možné predávať kvalitný produkt. Som dosť neštandardný zákazník, nesnažím sa kupovať ,blbosti‘, uprednostňujem kvalitu pred zľavou.”

Častým pomocníkom pri nákupnom rozhodovaní bývajú aj porovnávače cien. „Zľavy ako narodeninová či množstevná majú vplyv na moje rozhodovanie pri kúpe výrobkov. Využívam tiež porovnanie cien toho istého výrobku u viacerých predajcov, porovnávam si aj náklady na doručenie alebo dopravu,” potvrdzuje Radmila Fogadová z Tekovskej realitnej kancelárie.

Rozhodujete sa pri výbere elektroniky na základe zliav?

Zdroj: Shutterstock
Correct! Wrong!

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár