EAST MAG
podvodník

Ako sa chrániť pred podvodnými telefonátmi a neprísť o stovky eur?

Podvodníci majú dnes rôzne finty, ktorými vedia obalamutiť svoju obeť. Niekedy sa zameriavali len na dôverčivých dôchodcov. Dnes však nemajú problém oklamať a okradnúť kohoľkovek. Podľa informácií z Národného centra kybernetickej bezpečnosti sa podvodníci sa po novom vydávajú aj za policajtov a pracovníkov banky. 

Ako podvodníci pracujú

Metódy majú rôzne, no v každej nejakým spôsobom figurujú financie (predovšetkým tie vaše). Niekedy sa napríklad vydávajú za vášho rodinného príslušníka, ktorý je v nemocnici a má finančný problém. 

Ako zaznamenal SK-CERT, ktorý upozorňuje na najnovšie podvodnícke praktiky, najnovšie sa podvodníci vydávajú za policajtov a pracovníkov banky. Svoje obete kontaktujú telefonicky a snažia sa od nich vylákať rôzne osobné údaje, prístupy do bankových účtov či údaje k platobným kartám. 

Osoba na opačnej strane linky nás môže vystrašiť a šokovať. Aby sme však vedeli včas detekovať hrozbu, opýtali sme sa odborníkov, ako nenaletieť na podvodný telefonát, ktorý nás môže stáť nemalé peniaze. Na otázky nám odpovedal Miroslav Schlesinger, ktorý pracuje ako Odborník v oblasti prevencie kriminality a Martin Švidroň z portálu financnahitparada.sk  

Ako by mal človek reagovať, keď mu volajú z polície alebo z banky? Je možné si overiť totožnosť danej osoby?

Miroslav Schlesinger:Každý z nás musí dbať o ochranu svojich osobných údajov. Zaväzuje nás k tomu zákon a mali by sme na to pamätať aj vo vlastnom záujme. Treba si tiež uvedomiť, že polícia, ani banka nebude vaše údaje overovať telefonicky. Ak by išlo o riešenie nejakého vážneho úkonu, boli by ste vyzvaní prísť či už na políciu alebo do banky osobne. Inak je to v prípade, že chceme my niečo oznámiť alebo overiť v banke. Takže, ak by volala polícia, tak by to bolo len za účelom predvolania, nie overovania totožnosti. 

Podobne to bude v prípade pracovníka z bankového sektora. Z banky ešte zvyknú robiť prieskumy, ale pri nich nie je potrebné overovanie citlivých údajov. Jednou z možností je zatelefonovať z iného mobilného čísla na číslo, z ktorého vás kontaktovali. Prípadne spätne zatelefonovať na oddelenie, z ktorého vám údajne telefonovali a spýtať sa, či tam tá osoba skutočne pracuje a či vám telefonovala. Na políciu môžete telefonovať priamo cez spojovateľku a podobná možnosť je aj v banke. Treba si zapísať meno, funkciu a v prípade policajta nie je na škodu vypýtať si aj jeho osobné číslo.

Martin Švidroň:  „Klienti by mali pri otázkach podobného charakteru spozornieť, pretože s pravdepodobnosťou rovnajúcou sa istote, sa jedná o pokus o podvod a niekto sa pokúša klienta okradnúť. Platí zásada nikdy neposkytovať žiadne svoje citlivé údaje, prihlasovacie a platobné údaje telefonicky alebo emailom.

Ak je klient v situácii, že svoje údaje už poskytol, okamžite treba zablokovať platobnú kartu, zmeniť prístupové údaje a zároveň kontaktovať políciu a banku. Pretože čas hrá proti klientovi.

Ako všeobecné základné opatrenia je dobré mať nastavené na účtoch denné platobné limity a notifikácie pri pohybe na účte.

Existujú nejaké tipy, ako je možné rozoznať, či ide o podvodný telefonát?

Miroslav Schlesinger:Žiadna seriózna firma ani úrad nebude od vás žiadať, aby ste im do telefónu alebo mailom zaslali osobné údaje, ani overovacie údaje slúžiace k vášmu účtu. Najmä to nebude v prípade, že vás kontaktujú ako prví oni.

Martin Švidroň: „Je dôležité si uvedomiť, ideálne hneď po predstavení sa volajúceho, že banky a ani iné inštitúcie nikdy po telefóne nežiadajú od klientov ich citlivé údaje, vďaka ktorým je možné zrealizovať platbu z účtov klienta a ani žiadne prihlasovacie údaje do internet bankingu a platobných aplikácií.“

Témy telefonických či emailových podvodníkov budú v spoločnosti rezonovať čoraz častejšie. Aj preto sa Kancelária pre obete trestných činov, ktorú zastrešuje odbor prevencie kriminality kancelárie ministra vnútra SR, rozhodla venovať tejto problematike viac. „Na našich pracoviskách poskytujeme bezplatne pomoc a konzultácie pre obete ako aj potenciálne obete aj v tejto oblasti. V každom kraji máme jedno pracovisko, ktoré môžete bezplatne kontaktovať,“ uviedol Miroslav Schlesinger.

Článok vznikol s pomocou platformy Medializuj.sk, prostredníctvom ktorej sme uverejnili výzvu a získali objektívne informácie od odborníkov.

Simona Ďurkovič

komentár: 1