fbpx
EASTMAG
Macbeth
Foto: archív NDKE/Joseph Marčinský

Nový Verdiho Macbeth v Košiciach rozohrá drámu tyranie, násilia i paranoje

Temná dráma moci, tyranie, násilia, paranoje vládcov, ale i jedného nenaplneného manželstva sa v premiére rozohrala v piatok 15. marca na doskách Národného divadla Košice. Opera Giuseppe Verdiho Macbeth je spojením dvoch géniov, Verdiho a Shakespeara.

„Nad Verdiho Macbethom sme rozmýšľali už dlhšie. Dôvody, prečo sme sa ho rozhodli uviesť, sú dva. Ten prvý je, že táto opera ešte v Košiciach nikdy nezaznela. Z tohto pohľadu je to významný počin. Hoci táto opera patrí do ranej tvorby Verdiho, je aj v jeho tvorbe istým spôsobom prelomovým dielom. Tým druhým dôvodom je to, že práve v tomto priestore a čase máme domáci ansámbel, ktorý je veľmi dobre disponovaný na túto operu. Vieme všetky postavy obsadiť z domácich zdrojov, čo je rarita aj v oveľa väčších operných domoch,“ povedal na predpremiérovej tlačovej besede dramaturg Stanislav Trnovský, na ktorého nadviazal šéfdirigent Peter Valentovič: „Macbeth je opera, ktorá je hudobne neuveriteľne krásna s neskutočnými efektmi. Hoci máme menšiu orchestrálnu jamu, akustika divadla je výborná, a preto môžeme hrať len so siedmimi, ôsmimi primami a ten zvuk je vynikajúci. Som rád, že dokážeme obsadiť túto operu len sólistami z nášho súboru, hoci v obsadení máme, samozrejme, okrem našich domácich sólistov aj hostí. V tejto opere má veľmi dôležitú úlohu aj zbor, predovšetkým ženský zbor čarodejníc. Je samozrejme náročná aj pre sólistov a orchester

Nie je náhoda, že Verdiho Macbeth prichádza do košického divadla len tri mesiace po Wagnerovom Tannhäuserovi. „Predchádzajúce tituly ako Szymanowského Kráľ Roger či Wagnerov Tannhäuser posunuli zbor aj orchester výrazne vpred a prejavilo sa to aj v Macbethovi,“ myslí si Valentovič.

„Tannhäuser aj Macbeth mali takmer rovnaký rok premiéry (1845, 1847). Verdi ho neskôr pre parížske uvedenie v roku 1865 prepracoval, dokomponoval balet a prepracoval nejaké scény. Tak ako väčšina súčasných produkcií vychádzame aj my z tejto verzie, s tým, že z baletu hráme len jednu časť z troch. Náš príbeh sa odohráva koncom tridsiatych rokov v nedefinovanej krajine a v nie presne určenom režime. Ale je to autokratický štát,“ dodáva S. Trnovský.

Foto v galérii: archív NDKE/Joseph Marčinský

Nechýba ani humor a irónia

Podľa režiséra Antona Korenčiho je Macbeth unikátnym spojením dvoch géniov, Shakespeara a Verdiho, v tragédii moci, ktorá je plná vášní, ale ktorej nechýba ani humor, ani irónia, tak ako v žiadnej Shakespearovej tragédii. „Rovnako jej nechýba ani politický a spoločenský presah, ba dovolím si tvrdiť, že v tejto opere je ten presah najväčší z opier, ktoré sa v Košiciach v poslednom období inscenovali. Aj preto si toto dielo o to viac vážim, lebo opera a divadlo by sa okrem estetickej a zábavnej funkcie mali slobodne vyjadrovať aj k pálčivým spoločenským otázkam,“ zdôrazňuje A. Korenči.

Pokračovanie na ďalšej strane.

tlačová správa

Pridajte komentár