fbpx
EAST MAG
SFK_foto Jakub Šimoňák
Foto: archív ŠfK/Jakub Šimoňák

Filharmónia pozýva na marimbu a Bolero

Koncert pre marimbu a orchester od Neya Rosaura vnesie do Štátnej filharmónie Košice brazílske melódie. Virtuóz a perkusionista Alexej Gerassimez si na štvrtkový sólový výkon v Dome umenia dokonca obuje tanečné topánky. Po rytmicky farebnom diele príde hudobný protipól v podobe Ravelovho Bolera so stoickým motívom malého bubna. Návštevníci si vypočujú i Straussovu orchestrálnu suitu Meštiak šľachticom. Koncert Sólová marimba pod taktovkou Zbyňka Müllera sa začne vo štvrtok 9. mája o 19.00 v Dome umenia.

Perkusie zvyčajne poznáme ako nenápadných členov rodiny orchestrálnych nástrojov. Ney Rosauro ich však predstavuje sólovo – či už vibrafón, tympany alebo práve marimbu, ktorú podľa legendy kmeňa Zulu stvorila africká bohyňa a dala jej svoje vlastné meno. Rodák z Ria de Jainera je jedným z najdynamickejších perkusionistov a skladateľov súčasnosti. Jeho Koncert pre marimbu zhmotňuje juhoafrické rytmy a melódie, ktoré v košickom Dome umenia predvedie nemecký interpret Alexej Gerassimez. „Čo sa mi na tomto koncerte naozaj páči, je fakt, že tancuje na hrane rôznych žánrov ako folklór, jazz a klasická hudba. Je to rytmické a ‚funky‘, niekedy zložité, niekedy zasnené, ale nikdy nie brakové. Takže tanečné topánky si určite prinesiem,“ dáva prísľub Gerassimez. Nie je len fenomenálnym virtuózom, ale aj kreatívnym a inteligentným hudobníkom s výraznou energiou. V aktuálnej sezóne pôsobí ako rezidenčný umelec Tonhalle Düsseldorf i Štátneho divadla Augsburg.

Zdroj: ŠfK

Po prestávke publikum zhypnotizuje Bolero

Slávne Bolero Maurica Ravela malo pôvodne slúžiť ako podklad pre baletné predstavenie. Vzniklo v roku 1928 a francúzsky impresionista ho venoval známej tanečnici Ide Rubinsteinovej. „Na Ravelově Boleru je fascinujících mnoho věcí, jejichž společným jmenovatelem je originalita. Už jen to předepsané pomalé tempo, které vlastně vůbec neodpovídá tradiční formě španělského bolera a se kterým měli tehdejší dirigenti potíže. Dokonce sám velký Toscanini dostal od Ravela osobně vynadáno, protože interpretaci pojal tempově velmi svobodně a převážně rychle. Dále hudební forma, která v podstatě neexistuje, pakliže nebudeme považovat za formu stále se opakující téma, byť ve dvou částech – spíše než bolero je to jakási dvojitá passacaglia. Dále skvělé sólové zapojení snad všech dechových nástrojů včetně saxofonů, navíc leckde psaných v kombinaci připomínající varhanní mixturu,“ hovorí hlavný hosťujúci dirigent Štátnej filharmónie Košice Zbyňěk Müller. Podľa neho je Ravelovo dielo tiež kompozíciou, ktorá nedovoľuje vlastne žiadnu interpretačnú slobodu, podľa priania skladateľa je správne ho len „sucho“ prehrať od začiatku do konca. „A v neposlední řadě je to také kompozice, jejíž provedení by se zřejmě navzdory velkému obsazení mohlo obejít bez dirigenta, pokud by byl hráč na malý bubínek ochoten vzít na sebe odpovědnost za správnou volbu tempa. Ale když si tyto technické detaily odmyslím, jako posluchač bych se asi nejvíc těšil, jak to krásně pomalu narůstá až do ohromujícího závěru, kde vše doslova exploduje!,“ uzatvára Müller.

Celý večer otvorí hravá a rozmarná orchestrálna suita Meštiak šlachticom. Richard Strauss do nej pred vyše sto rokmi vpísal dávku barokovej príchuti i neofolklorizmu. Viaceré jej časti založil na hudbe Jeana-Baptistu Lullyho, ktorý Molièrovu komédiu zhudobnil ešte v roku 1670.

Štátna filharmónia Košice

Štátna filharmónia Košice (ŠFK) bola založená v roku 1968 ako druhý profesionálny symfonický orchester koncertného typu na Slovensku. Prvý koncert novovzniknutého telesa sa uskutočnil v apríli 1969 pod vedením vtedajšieho šéfdirigenta Bystríka Režuchu. Orchester Štátnej filharmónie Košice tvorí viac než 80 profesionálnych hudobníkov, ktorí koncertujú nielen doma, ale aj v zahraničí. Od svojho vzniku koncertoval orchester ŠFK na významných medzinárodných hudobných festivaloch a v dôležitých kultúrnych centrách. Ako prvý slovenský symfonický orchester sa predstavil v USA.

WEB | FB STRÁNKA

Pridajte komentár