fbpx
EASTMAG
A Still Main
Dráma Sloboda. Foto: archív organizátora

V novej súťažnej sekcii Art Film-u sa predstavia filmy zo strednej a východnej Európy

Ďalšie slovenskí želiezko v ohni”

Slovenský režisér Roman Ďuriš sa s protagonistom svojho nového dokumentárneho filmu POKIAĽ JA ŽIJEM stretol náhodou po cirkusovom predstavení. Dalibor sa stal fakírom, po tom, ako ho prepustili z väzenia. Mladý muž sa vlastným spôsobom vyrovnáva s traumami z minulosti a svojej dysfunkčnej rodine chce pomôcť, ako sa len dá. „Keď sa mi Dalibor začal otvárať a rozprávať o svojom živote, jeho príbeh vo mne rezonoval, akoby som ho istým spôsobom prežíval aj ja. Pevne verím, že každý si môže v jeho príbehu nájsť určité podobnosti so svojím vlastným životom. Či už ide o konflikty s rodičmi, túžbu po láske alebo hľadanie svojej identity,” poznamenal režisér Roman Ďuriš. Tvorcovia snímky prispôsobili svoj filmový jazyk tomu, aby sa diváci a diváčky mohli priblížiť Daliborovmu vnútornému svetu. Svojim umením s ohňom mladý fakír bojuje s démonmi vlastnej minulosti a snaží sa o lepšiu budúcnosť pre seba a svojho mladšieho brata, ktorého chráni pred nebezpečím, aké kedysi sám spoznal.

Oceňovaný ukrajinský režisér Roman Bondarčuk filmom REDAKCIA podáva vlastné svedectvo o tom, ako pred vojnou fungovalo spravodajstvo v južných častiach Ukrajiny, v časoch, kedy sa v krajine šírili dezinformácie a obyvateľstvo sa chystalo na vojnu. Hlavným hrdinom drámy je Yura, ktorý sa stane svedkom zločinu, no zakrátko zistí, že nikoho v jeho okolí nezaujíma pravda o tom, čo sa stalo. Redakcia je filmom o skutočných udalostiach, ale aj nejasnostiach, mýtoch a výmysloch.

Film Redakcia. Foto: archív organizátora

Na krásnom škótskom vidieku pracuje za nocľah tridsaťročný Bartek, ktorý ušiel z Poľska pred svojou minulosťou a vlastným svedomím. Trápia ho spomienky na rodinu a isté výčitky, a tak sa ich snaží zahnať manuálnou prácou na statku, ktorý patrí Magnusovi. Čím viac sa dvojica zbližuje, tým rýchlejšie Barteka dobieha jeho minulosť. Hraný celovečerný debut režiséra Klaudiusza Chrostowského prostredníctvom silne emocionálnych dialógov otvára témy zmierenia, návratu a vyrovnania sa s vlastnými chybami. Veľkú rolu vo filme ULTIMA THULE hrá aj škótska príroda a počasie, ktoré odráža prežívanie a citové búrky hlavného hrdinu. Snímka zvíťazila v kategórii nízkorozpočtových filmov na minuloročnom festivale v Gdyni.

Krása a krehkosť života v náročných podmienkach

Snímku NEZHASNEME, ocenenú na festivale v Zlíne, nakrútila mladá ukrajinská režisérka Alisa Kovalenko. Film sleduje životy piatich tínedžerov z konfliktami postihnutej oblasti Donbas. Títo mladí ľudia dostanú príležitosť zúčastniť sa na expedícii v Himalájach, čo im poskytuje krátky únik z každodenného života. Dokument zachytáva ich sny, nádeje a výzvy, pričom zdôrazňuje krásu a krehkosť života aj v ťažkých podmienkach. Film mal premiéru na Berlínskom festivale v sekcii Generation 14plus a získal si pozornosť vďaka svojej emocionálnej hĺbke.

Odbornú porotu Medzinárodnej súťaže filmov zo strednej a východnej Európy na festivale Art Film (International Jury) tvorí tento rok trojica odborníčok z prostredia filmovej teórie a teatrológie. Birgit Beumers sa špecializuje na ruskú kultúru, najmä na film a divadlo. Získala titul D.Phil. na St Antony’s College v Oxforde. Je uznávanou autorkou a editorkou viacerých významných publikácií, vrátane kníh ako “Nikita Mikhalkov” (2005) či A History of Russian Cinema (2009). Ďalšou z členiek poroty je Anna Ladinig, kurátorka a filmová teoretička, ktorá študovala slavistiku a románske jazyky a literatúru na Univerzite v Innsbrucku. V posledných rokoch pracovala na viacerých významných projektoch, najmä v rámci Medzinárodného filmového festivalu v Innsbrucku (IFFI). Od roku 2020 pôsobí ako riaditeľka tohto festivalu. Poslednou členkou poroty medzinárodnej súťaže je Sylvia Huszár, teatrologička, prekladateľka a producentka. V rokoch 1983 – 1988 absolvovala štúdium filozofie/estetiky a divadelnej vedy na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení a Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Od roku 1988 žije a pôsobí v Budapešti. Pracovala ako referentka, pre film a divadlo, výtvarné umenie v Slovenskom inštitúte v Budapešti. V roku 2007 spolupracovala s Bélom Tarrom na filme Muž z Londýna.

tlačová správa

Pridajte komentár