EASTMAG
Dievca_s_ihlou
Foto: archív organizátora

Tešíte sa na Art Film? Vieme, aké snímky budú súťažiť v kategórii hraných filmov

Prvotina režisérky Louise Courvoisier s názvom PANEBOŽE! zobrazuje prostredie francúzskeho vidieka, z akého pochádza aj samotná autorka. Ústredným hrdinom komediálnej drámy je sotva dospelý Totone, ktorému náhle zomrie otec, a tak je chlapec nútený skutočne dospieť, postarať sa o mladšiu sestru a rodinný statok. Finančná tieseň ho dovedie k účasti na súťaži o najlepší syr, ktorá víťazovi ponúka štedrú výhru. Aby Totone vyrobil víťazný syr, musí predtým vykonať niekoľko rozhodnutí, ktoré otestujú jeho čerstvú dospelosť. Všetky zložky tohto hrejivého filmu, či už strih, hudba, ale aj výkony nehercov – autentických vidiečanov, svojsky vystihujú metaforu dospievania, zodpovednosti a prerod chlapca na činorodého muža. Snímka mala svoju svetovú premiéru na festivale v Cannes 2024, kde získala Cenu mládeže v sekcii Un certain regard.

Foto: archív organizátora

Pred šiestimi rokmi si dánsky režisér Gustav Möller získal divácku priazeň a tiež množstvo prestížnych festivalových cien komorným trilerom Tiesňové volanie, a to aj priamo na festivale Art Film, ktorý snímke udelil Modrého anjela za najlepší hraný film a tiež za najlepší mužský herecký výkon pre Jakoba Cedergrena v hlavnej úlohe. Möllerovanová trilerová dráma DOZORKYŇA má nemenej pútavý námet, a aby sa na ňom mohlo publikum plnohodnotne zúčastniť, bude si musieť znova potrápiť vlastnú predstavivosť. Hlavnou hrdinkou je Eva, zásadová dozorkyňa dánskej väznice, ktorá neskrýva svoju starostlivosť a úprimný záujem o väzňov a ich dobré správanie. S príchodom nových odsúdených sa však Eva dostáva to tiesnivej situácie. Jedného z väzňov totiž spoznala. Rozhodne sa konať a možno urobí aj niečo, čo sa prieči jej zásadám. Chce, aby ju preložili do najstráženejšej časti väznice, aby bola bližšie človeku, ktorý prebúdza jej minulosť. Psychologický triler núti divákov a diváčky uvažovať nad tým, čo sa ženie hlavou hrdinky a aké sú jej ďalšie zámery. Napätie a tajomnosť teda nebudú chýbať ani druhému, veľmi očakávanému filmu Gustava Möllera, filmára, ktorý má mimoriadne podrobný prehľad o fungovaní dánskych inštitúcií, akými sú policajné stanice, psychiatrické liečebne či v tomto prípade väznice. 

REKLAMA

Pavel Šporcl

Príbeh drámy ZBOHOM, JÚLIA, prvého celovečerného hraného filmu režiséra Mohameda Kordofaniho, sa odohráva v celkom nedávnom období sudánskej histórie, kedy pred rokom 2011 sa kresťanskí južania usilovali o odčlenenie od moslimského severu. Vo filme sa bohatá moslimka a bývalá speváčka Mona ujme južanskej vdovy Julie a jej syna Daniela, aby po smrti otca rodiny nezostávali na ulici. Medzi ženami vzniká silné priateľstvo, a to aj napriek ich rozdielnemu náboženskému a kultúrnemu pôvodu. Jedna z nich však v sebe drží tajomstvo, ktoré by vrúcny vzťah mohlo fatálne zasiahnuť. Snímka sa v roku 2023 stala vôbec prvým sudánskym titulom zaradeným do sekcie Un certain regard na festivale v Cannes a hneď získala aj Cenu slobody. Príbeh o vine a priateľstve sa odvtedy teší medzinárodnej chvále a uznaniu. 

Originálny dystopický triler ZENIT režiséra Györgyho Kristófa, rodáka z Košíc, vyrozpráva príbeh o dynamike moci a formovaní politickej scény nielen vo východnej a strednej Európe počas posledných dekád, a to netradične pomocou tanca a pohybu. „Toto dystopické sci-fi vychádza z našej traumy z politických zmien, ktoré nastali po páde komunizmu v roku 1989 v krajinách východnej Európy a bohužiaľ trvajú dodnes. Je to reflexia zneužívania moci, korupcie aj sily zjednoteného hlasu ľudí,” hovorí György Kristóf a dodáva: „Som presvedčený, že je možné rozpovedať zrozumiteľný filmový príbeh bez slov, len prostredníctvom tanečného jazyka. Aj keď sme sa snažili, nedokázali sme nájsť žiadnu vhodnú referenciu pre náš projekt.” Príbeh unikátnej snímky sa točí okolo väzňa, ktorý mal oslobodiť seba aj svojich súpútnikov. Vodcovstvo skupiny v ňom však prebudí túžbu po moci. Hlavným choreografom snímky je medzinárodne uznávaný slovenský choreograf Anton Lachky, ktorý už dvadsať rokov vedie úspešný tanečný súbor v Belgicku.

Foto: archív organizátora

O udelení prestížnych ocenení Modrý anjel za najlepší film, najlepšiu réžiu a najlepší ženský a mužský herecký výkon v Medzinárodnej súťaži hraných filmov na MFF Art Film rozhodne trojčlenná odborná porota. Jej prvou členkou je ukrajinská vizuálna umelkyňa a filmárka Anna Kryvenko, žijúca v Prahe a Kyjeve. Absolvovala štúdium v Centre audiovizuálnych štúdií Filmovej a televíznej fakulty Akadémie múzických umení. Jej prvý celovečerný dokumentárny film Môj neznámy vojak (2018) získal Zvláštne uznanie na festivale Zagreb Dox. Najnovší celovečerný rozpracovaný projekt Slunce živých mrtvých bol uvedený na Medzinárodnom filmovom trhu na MFF Cannes 2020. Porotcom bude aj kurdsko-švajčiarsky filmár Mano Khalil, ktorý vyštudoval na VŠMU réžiu hraného filmu pod vedením profesora Stanislava Párnického. Od roku 1996 žije vo Švajčiarsku, kde pracuje ako režisér a producent. Jeho celovečerná dokumentárna prvotina Včelár (2013) zvíťazila na festivale DOK.fest v Mníchove. Po debutovom celovečernom hranom filme Lastovička (2016) nakrútil dokument Hafis & Mara (2018) a semibiografickú drámu Susedia (2021). Tretím členom odbornej poroty bude slovenský režisér Marek Kuboš. V 90. rokoch patril do výraznej generácie mladých slovenských dokumentaristov. Je autorom oceňovaných snímok Cesta fotografa (1995), Žel. st. 2. tr. Kraľovany (1998) či Taká malá propaganda (2001). V roku 2018 nakrútil svoj režijný dlhometrážny debut Posledný autoportrét a neskôr aj druhý dlhometrážny film ± 90 (2022).

tlačová správa

Pridajte komentár