fbpx
INDEX MAG
Maťo Tarhanič
Foto: archív Cassovia Code

Martin Tarhanič z Cassovia Code: “Každá ďalšia zvládnutá výzva mi dodáva istotu, že zvládnem aj tie budúce.”

Firemné hodnoty sú kompasom, ktorý ti povie, ako sa rozhodnúť v kritických momentoch, hovorí Martin Tarhanič z košickej spoločnosti Cassovia Code. Porozprávali sme sa s ním o tom, čo je pre COO v softvérovej firme najväčšou výzvou, ale aj o integrite, odvahe a biznisovom nastavení.

Osem rokov strávil v úlohe programátora. Prechod od písania kódu k manažmentu bol podľa jeho slov prirodzenou cestou. Jedného dňa sa totiž ocitol pred voľbou – ísť technickým smerom a prepnúť sa do úlohy konzultanta, alebo skúsiť niečo úplne nové. Komunikácia so zákazníkmi a komplexný pohľad na problém bolo to, čím si ho pred rokmi získal práve manažment.

Začínal si ako vývojár, no v istom momente svojej kariéry si sa rozhodol ísť netechnickým smerom a dnes riadiš firmu. Čo je podľa teba to, čo definovalo tvoju cestu od developera k COO?

Výzvy boli vždy mojím hnacím motorom. Po rokoch v developmente som sa začal obzerať po nových možnostiach a prirodzene ma to ťahalo k projektovému manažmentu. Asi najväčší projekt, ktorý som mal na starosti, bol o tridsiatich ľuďoch.

Popritom som fungoval aj ako Head of Practices, čo v praxi znamenalo, že som mal na starosti zdieľanie vedomostí a R&D. V bývalej firme som pomohol vybudovať Machine Learning tím. Jeho cieľom bolo hľadať inovácie, ktoré by boli prospešné pre existujúcich zákazníkov. Každý deň som mohol prichádzať s novými nápadmi, ako niečo vylepšiť. Neskôr som sa posunul o niečo viac k strategickému riadeniu a od vedenia delivery oddelenia k vrcholovému manažmentu.

Ako Chief Operations Officer máš na starosti celé fungovanie a smerovanie firmy. Je to pre teba dostatočne veľká výzva?

Programátor urobí ticket, splní úlohu a ide domov. Projektový manažér pomôže doručiť niekoľkomesačný projekt. Ja dnes robím rozhodnutia, ktorých výsledok uvidím možno o rok. Ako COO pracujem naprieč oddeleniami, učím sa premýšľať strategicky a v oveľa dlhšom časovom rámci. Sám som musel viaceré veci zmeniť, pozerať sa viac na záujmy firmy, začať delegovať niektoré povinnosti. Je to náročné, ale určite sa nenudím.  

Foto: archív Cassovia Code

S príchodom COO prichádzajú do firmy zmeny. Niektoré sa týkajú procesov – už to nie je o startupe a „punku“, je nevyhnutné niektoré veci zabehnúť, plánovať a štandardizovať. S tým idú ruka v ruke zmeny, ktoré sa týkajú nastavenia ľudí a tímu. Aká je podľa teba cesta najmenšieho odporu?

V Cassovia Code sme sa rozhodli komunikovať zmeny vo forme hodnôt, ktoré budú pre nás akýmsi kompasom. Napríklad jedna z hodnôt, ktoré sú pre mňa dôležité – v biznise aj v živote, je integrita. Mám vo zvyku riešiť veci transparentne a otvorene. Videl som situácie, keď sa ľudia nesprávali fér, lebo sa snažili naplniť nejaký krátkodobý cieľ. Na konci dňa sa im to ale vždy vrátilo, čo si potom odniesli ľudia na projektoch.

„Prvým krokom k úspešnej spolupráci je ten moment, keď aj druhá strana pochopí, že naším cieľom je dosiahnuť win-win stav.“

Čo pre teba znamená integrita, ako by sa mala táto hodnota prejavovať v praxi?

Pre mňa je integrita o tom stále si držať jeden postoj, ísť jednou cestou. Zároveň platí, že s tebou budú ľudia spolupracovať oveľa radšej, ak budú presne vedieť, na čom sú. Už na začiatku si treba jasne stanoviť pravidlá hry, požiadavky a očakávania, a ubezpečiť sa, že sú obe strany na jednej vlne. A to bez ohľadu na to, či ide o zákazníka alebo nového člena tímu.

Napríklad, hneď na úvodnom workshope klientovi vysvetlím, ako fungujeme. Dôveru si dokážeš získať aj tým, že človeku na rovinu povieš, ak sú jeho očakávania nereálne.

Foto: archív Cassovia Code

Akým spôsobom dosiahnuť, aby sa integrita dostala pod kožu aj ostatným ľuďom vo firme?

Sú veci a zmeny, ktoré musia ísť zdola. V prípade integrity je to podľa mňa presne naopak. Už keď začínaš tvoriť firmu, je extrémne dôležité obklopiť sa ľuďmi, ktorí sú nastavení ako ty. Potom už len vysvetľovať, pripomínať a ísť príkladom.

Ďalšou hodnotou je odvaha. V pozícii COO musíš častokrát robiť rozhodnutia, ktoré si vyžadujú aj dávku odvahy.

V angličtine existuje výstižnejší výraz „dare“. V IT svete to znamená nebáť sa vyskúšať novú technológiu, inovovať, ísť mimo komfortnú zónu. Na druhej strane, odvážne rozhodnutie nemá byť robené úplne naslepo. Malo by byť postavené na racionálnom základe, inak bude len krokom do prázdna.

„Dare“ pre nás znamená odvahu urobiť ďalší krok. Aj v prípade, že to nevyjde podľa našich predstáv, získame nové vedomosti a posúvame sa na ceste, ktorú sme si vytýčili.

Základom je mať plán, ideálne plán A, B a C. Ďalej je treba rátať s rizikami. Ja sa rád opieram o dáta a väčšinou mám všetko vopred prepočítané. Vďaka tomuto prístupu dokážem byť pripravený na rôzne situácie a riziká spojené s inováciami zmierniť.

Nakoľko odvážny by mal byť developer? Pre niekoho môže byť náročné vystúpiť zo svojej komfortnej zóny.

A to je úplne v poriadku. Niekto je lepší v komunikácii a prezentovaní, niekto sa cíti dobre v programovaní. No v každej z týchto oblastí sa vieš posúvať, sledovať trendy a skúšať nové veci.

Aj z pohľadu biznisu existuje množstvo firiem, ktoré pred sebou dodnes tlačia obrovský technologický dlh. My by sme mali byť tí odvážni a proaktívni, ukázať im modernejšie prístupy, ktoré môžu napríklad znížiť ich prevádzkové náklady.

Dostali sme sa k tretej hodnote, na ktorú kladieš dôraz, a tou je biznisové nastavenie, alebo v angličtine „business mindset“. Kto by mal byť podľa teba nositeľom tejto hodnoty?

Ideálne každý developer, tester, aj projektový manažér. Každý jeden člen tímu by mal rozumieť tomu, čo potrebuje zákazník. Našou úlohou nie je byť výrobnou linkou, ale riešiť biznisový problém a prinášať hodnotu. Chceme, aby naši ľudia rozmýšľali nad širšími súvislosťami a nad tým, čo zákazníka skutočne trápi a nesústredili sa na to, akú komplikovanú technológiu pri tom použiť.

Foto: archív Cassovia Code

Skúsme si to predstaviť na projekte. Čo ako COO urobíš inak, aby developer začal premýšľať biznisovo?

Musím mu poskytnúť čo naviac informácií, aby dokázal urobiť informované rozhodnutie a vyriešiť problém. Informácie je potrebné sústrediť na jednom mieste tak, aby k nim mal prístup každý, kto ich potrebuje. V neposlednom rade je dôležité manažment vymeniť za leadership, vyprovokovať v ľuďoch proaktivitu a tým ich posúvať vpred. Líder nie je ten, ktorý dáva príkazy, ale ten, ktorý sa sám chytí iniciatívy a ide príkladom.

Čiže integrita, odvaha a biznisové nastavenie. Ak by si si mal vybrať jednu hodnotu, ktorá ťa dostala tam, kde si dnes, ktorá by to bola?

Vďaka odvahe celý život neustále vychádzam zo svojej komfortnej zóny. Každá ďalšia zvládnutá výzva mi dodáva istotu, že zvládnem aj tie budúce. No nie je hanbou poprosiť o pomoc, ani priznať, keď je niečo nad moje sily.

Na druhej strane si myslím, že každá z týchto hodnôt ťa môže kariérne posunúť. Nielen ako manažéra alebo lídra. Keď chceš byť ozaj dobrý v tom, čo robíš, musíš rozumieť problému, vnímať širší kontext, byť konzistentný, jasne komunikovať a vedieť sa „hecnúť“.

Foto: archív Cassovia Code

tlačová správa

Pridajte komentár