Po prvom úspešnom hackathone z minulého roka zavítal projekt Hacknime.to z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie do Prešova aj po druhýkrát. Téma podujatia niesla názov “Digitálny občan”, pričom cieľom bolo vytvoriť koncept digitálnej mestskej identity pre poskytovanie digitálnych služieb a participáciu obyvateľov mesta Prešov. Počas 4. a 5. septembra sa tak opäť stretli študenti, mladé talenty, IT odborníci a nadšenci inovácií a spoločne budovali digitálnu budúcnosť Prešova.
Kým v minulom roku hľadali programátori riešenie v podobe digitálneho dvojčaťa Prešovčana, v septembri 2024 bolo zadanie vymyslieť ucelenú digitálnu platformu, ktorá by integrovala digitálne služby mesta, poskytovala možnosť participácie s občanmi a ktorá by mohla transformovať dostupné dáta na relevantné informácie pre občana. Hackathonom však práca na takejto platforme nekončí.
„Samotné podujatie ani nemalo ambíciu priniesť ihneď finálne riešenie, iba jeho funkčné prototypy. Ucelený a najmä spoľahlivý softvér sa nerodí za jeden deň, ide o niekoľkomesačné úsilie. Hackathon je ale mimoriadne dôležitý, pretože pripravuje IT komunitu, aj nás ako mesto, na riadny proces verejného obstarávania. V tom bude nevyhnutné prísť s konkrétnym a dobre vyšpecifikovaným zadaním zo strany mesta,“ povedal informatik a správca aplikácií z Oddelenia informačných technológií MsÚ v Prešove Matúš Vencúrik.
Ako ďalej priblížil, hackathony sú v Prešove mimoriadne dôležité, pretože sa na nich stretáva skvelá komunita ľudí, dochádza k pestrému networkingu a výmene kontaktov. Dôležitým aspektom je podľa neho aj fakt, že sa IT špecialisti a nadšenci majú možnosť viac dozvedieť o procesoch a postupoch v samospráve, ktoré sú pre väčšinu ľudí z externého prostredia neznáme.
Mesto Prešov má teraz 3 mesiace na to, aby vypracovalo na základe výsledkov druhého prešovského hackathonu jasné zadanie verejnej súťaže a našlo v rámci nej dodávateľa želaného digitálneho smart riešenia, pričom v zmysle pravidiel budú oslovené práve tri víťazné tímy.
Prečo nie je jednoduchšie vyhlásiť verejné obstarávanie?
„Hackathon je miesto, kde ľudia ,nezaťažení´ úradníckym pohľadom na vec, prinesú mnohokrát nečakané, moderné a elegantné riešenie problémov. Je to zároveň miesto, kde už môžu tímy programátorov spoznať procesy a fungovanie samosprávy a aké sú jej potreby. Ak by sme podobné riešenie obstarávali bez hackathonu, proces by bol oveľa náročnejší a v niektorých prípadoch by bolo nevyhnutné potenciálnemu dodávateľovi vysvetľovať procesy v samospráve oveľa detailnejšie. Ďalším dôležitým aspektom je aj to, že napriek digitalizácii verejnej správy mestá a obce často ešte stále nemajú potrebný softvér, ktorý by bol user friendly a ponúkol občanovi šikovný nástroj na komunikáciu s úradom z pohodlia svojho domova. K využívaniu elektronického typu komunikácie chceme obyvateľov pritiahnuť aj cez možnosť ich participácie na rozhodovacích procesoch v meste a postupne im na tejto platforme ponúkať aj väčšinu služieb, ktoré sa dajú poskytnúť v online priestore,“ uviedol primátor mesta Prešov František Oľha.
Na ucelenú digitálnu platformu pre mesto, jeho komunikáciu s obyvateľmi a ich participáciu na rozhodovacích procesoch, Prešov získal od Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie 100-tisíc eur bez DPH.
Aký bol druhý prešovský hackathon a čo priniesol?
Hackathonu “Digitálny občan”, ktorý je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR, sa zúčastnilo 44 hackerov, ktorí vytvorili 11 súťažných tímov. Okrem sústredenia čakal na účastníkov aj sprievodný program, či už v podobe workshopu Ako vyhrať hackathon v podaní Denisa Sedláka, manažéra pre rozvoj lokálneho ekosystému v SARIO, alebo názornej prezentácie krátkeho, ale efektívneho cvičenia pre ľudí so sedavým zamestnaním od startupu Desk-athlete. Po 2 dňoch usilovnej práce a v niektorých prípadoch, dokonca, aj vďaka nočnému hackovaniu, sa všetkým tímom podarilo úspešne odovzdať svoje návrhy odbornej porote a tá následne vybrala a ocenila 3 výherné riešenia. Po skúsenostiach z predošlých hackathonov sa hlasovania mohli zúčastniť opäť aj diváci. Prvýkrát sa ich výber zhodoval aj s názorom poroty a tím na treťom mieste získal aj divácku cenu. „Moje dojmy sú fantastické, možno ešte o niečo lepšie, ako po prvom hackathone. Bolo z čoho vyberať a až do prezentácie posledného súťažného nápadu bolo všetko otvorené. Ideme opäť do realizácie, chceme vytvoriť základ riešenia, na ktoré budeme prilepovať ďalšie systémy, čiže škálovateľnosť návrhu bola pre nás kľúčová,” zhodnotil priebeh podujatia primátor František Oľha. Počas vyhodnotenia taktiež vyjadril svoje nadšenie nad kreativitou tímov a potenciál zakomponovania jednotlivých nápadov do finálnej podoby realizovaného systému.
Počas dvoch dní, ale i noci plnej programovania, vznikli viaceré aplikácie, ktoré ponúkali rôzne funkcionality. „Mali sme tu napríklad appku, ktorá riešila problém s podávaním duplicitných podnetov od občanov. Ak by ste odfotili niečo, čo sa vám v meste nepáči a chceli to poslať ako podnet na mesto, umelá inteligencia by rozoznala, že rovnaký podnet už pred vami niekto poslal a dala by vám na výber, či chcete totožný podnet poslať opakovane alebo sa pridať k už existujúcej iniciatíve. Iná aplikácia zase ponúkala možnosť posielať obyvateľom mesta notifikácie z oblastí, v ktorých si želajú byť informovaní. Ak by došlo k dopravnému obmedzeniu na nejakej ceste v rámci mesta, aplikácia by poslala notifikáciu automaticky všetkým odberateľom danej témy,“ priblížil prácu programátorov Matúš Vencúrik.
Prvé miesto patrí tímu Noove
Tím Noove, ktorého súčasťou boli aj dvaja členovia víťazného tímu z júnového hackathonu pre Úrad pre verejné obstarávanie, obsadil v Prešove prvé miesto. Podľa vlastných slov im najviac pomohli konzultácie s mentormi a dôraz na ucelenú myšlienku. „Som rád, že sme si dali poradiť a počúvali rady od mentorov. To, s čím sme za nimi pôvodne prišli, nám viac-menej celé zavrhli,” pousmial sa Matúš Koleják a doplnil: „Prišli sme s appkou pre všetko, avšak, na základe odporúčaní sme sa vydali cestou uceleného riešenia, ktoré dávalo naozaj zmysel. Počas pitch contestu sme formou storytellingu predstavili aplikáciu s jasným konceptom.” Vytvorili aplikáciu s príslušným názvom ”Digitálny Prešov“, ktorá občanom umožňuje jednoducho nahlasovať mestské problémy a podávať návrhy. Využíva gamifikáciu na zvýšenie angažovanosti a umelú inteligenciu na rýchle spracovanie podnetov. Cieľom je zefektívniť komunikáciu medzi občanmi a úradmi a podporiť participatívne plánovanie. „Bol to úžasný zážitok a chcem sa poďakovať mentorom, že nás správne nasmerovali. Veľkým plusovým bodom bol aj prístup primátora mesta Prešov, pána Oľhu, ktorý mal jasnú víziu a vedel ju veľmi dobre odkomunikovať,“ zhodnotil Jakub Nagy z tímu Noove.
Pokračovanie na str. 2.
Pridajte komentár