Návštevníkov Štátnej filharmónie Košice (ŠfK) čaká tento štvrtok trojica diel so spoločným menovateľom: organ. Priaznivci hudobného umenia sa môžu tešiť na virtuozitu kráľovského nástroja z pera Samuela Barbera aj koncertantnú partitu na počesť Jozefa Podprockého. Finále večera bude patriť „Organovej“ symfónii č. 3 c mol Camille Saint-Saënsa. Koncert Organoví majstri s filharmonikmi pod taktovkou Zbyňka Müllera sa začne vo štvrtok 19. septembra o 19.00 v Dome umenia. Za organ sa posadia Thomas Ospital a Marek Štrbák.
Štvrtkový symfonický koncert patrí do série podujatí 53. Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola (MOFIS). Snaha predstaviť organ v čo najširšom možnom kontexte sa odzrkadľuje nielen v misii festivalu, ale aj v dramaturgii samotného koncertu, ktorú podčiarkne virtuózna hra sólistov. Thomas Ospital pôsobí od roku 2015 ako titulárny organista Grand orgue v Saint-Eustache v Paríži. Marek Štrbák patrí medzi vyhľadávaných sólových i komorných hráčov, venuje sa bohatej koncertnej činnosti doma i v zahraničí a pôsobí aj ako vysokoškolský pedagóg.
„Mám radosť, že sa spolu s naším orchestrom na tomto koncerte predstavia dvaja špičkoví umelci a mohutný organ v našej koncertnej sále rozozvučia v pútavej dramaturgii. Tento koncert určite patrí medzi nosné festivalové programy 53. ročníka MOFIS-u,“ vraví generálna riaditeľka ŠFK Lucia Potokárová.
Večer patrí spomienke na Jozefa Podprockého
Štvrtkový program sa začne Toccatou Festivou pre organ a orchester, virtuóznym a extrémne náročným dielom amerického skladateľa Samuela Barbera. Nasleduje Koncertantná partita pre organ a orchester z pera Jozefa Podprockého. Filharmónia toto dielo zaradila ako poctu samotnému autorovi pri príležitosti nedožitého 80. výročia jeho narodenia. Jozef Podprocký bol pilierom košickej kompozičnej školy. Väčšina jeho diel premiérovo zaznela v Štátnej filharmónii Košice, ktorú v rokoch 1986 až 1988 aj viedol. Bol úzko spätý s regiónom východného Slovenska a svoje vedomosti i profesionálne skúsenosti dlhoročne odovzdával študentom konzervatória v Košiciach ako pedagóg teoretických predmetov a kompozície. K jeho žiakom patrili Peter Breiner, Iris Szeghy či Ivan Buffa.
Saint-Saëns „prevtelil“ organ do orchestra
Večer vyvrcholí Symfóniou č. 3 c mol, známou ako „Organová“ od Camille Saint-Saënsa.
„Spojování orchestru s varhanami – když je k dispozici velký nástroj jako je v Dome umenia – je zvukově nesmírně opulentní záležitost. Nejde však jen o sílu a jakousi zvukovou mocnost, ale leckdy je to daleko rafinovanější, protože skladatelé – varhaníci, mezi nimiž vynikal například Camille Saint-Saëns, používají zvláštní kombinace dechových nástrojů tak, jako kdyby registrovali obrovské varhany, kterými je v tu chvíli celý orchestr. K velkému množství varhanních rejstříků tak najednou přibývají rejstříky v orchestru a celkový zvukový dojem je jedinečný,“ uzatvára Zbyněk Müller.
Pridajte komentár