fbpx
INDEX MAG
most Štrba Svit
Foto: archív PSK

Štrbu a Svit spája nový most za 3,3 mil. eur

Motoristi pod Tatrami si po necelých deviatich mesiacoch vydýchli. Štrbu so Svitom už spája nový most. Nahradil jeden z najstarších (90 rokov) mostných prepojení v kraji, ktorý musel byť pre svoj zlý stavebno-technický stav kompletne zbúraný. Prešovský samosprávny kraj do výstavby nového objektu investoval nemalé vlastné financie a pomohol si aj eurofondmi z Operačného Programu Slovensko a zdrojmi zo štátneho rozpočtu. Celkovo v Štrbe preinvestoval 3,3 mil. eur.

Motoristicky exponovaný úsek nad železničnou traťou je tak po rokoch bezpečný a skvalitnená je aj priľahlá cestná infraštruktúra. Prešovská župa si pri projekte výstavby mosta v obci pomohla viaczdrojovým financovaním, kde približne 1,4 mil. eur boli prostriedky PSK a 1,7 mil. eur z OP Slovensko, ďalších takmer 140-tisíc predstavujú štátne financie. Práce tu realizovala firma Strabag a dozorovala  Správa a údržba ciest PSK.

Práce boli náročné kvôli železničnej trati

„Sanácia tohto vyťaženého mosta už bola nevyhnutná vzhľadom na jeho vek aj fakt, že sa nachádzal v zlom stavebno-technickom stave a bol hodnotený až v stupni šesť zo siedmich možných. Riešenie v podobe rekonštrukcie tu však neprichádzalo do úvahy, ale museli sme nájsť bezpečné a najmä dlhodobé riešenie, pričom tento nový most by mal pôvodný rozhodne prežiť a vydržať možno aj sto rokov. Práce na moste boli veľmi náročné, a to najmä z dôvodu, že pod ním prechádza železničná trať. Vyžiadalo si to výrazné dopravené obmedzenia aj obchádzky, ale čakanie sa oplatilo a tento úsek je nielen bezpečný, ale aj komfortný pre všetkých, ktorí ním prechádzajú. Naše mestá a obce potrebujú bezpečné prepojenia, preto som rád, že  k tomu výrazne prispievame a v modernizácii ciest patríme k najaktívnejším krajom,” vyjadril sa predseda PSK Milan Majerský.

Prestrihnutie pásky na moste
Foto: archív PSK

Využili technológiu, ktorá je budúcnosťou mostárstva

Pôvodný most prešiel demoláciou zvrchu. Uskutočnilo sa jeho rezanie, rozoberanie žeriavmi a odstránenie podporných konštrukcií. V ďalšej fáze sa založila spodná stavba pre nový most, pristúpilo sa k debneniu a vystužovaniu. Nasledovalo  osádzanie oceľovej nosnej konštrukcie, dokončovanie opôr a dobudovanie prechodových častí s doskami, samotná výstavba mostného zvršku, ríms, a napokon i osadenie zábradlia a mostných záverov

„Pri výstavbe nového objektu bola využitá konštrukcia, ktorá je budúcnosťou v mostárstve, lebo  je urobená ako suchý proces, čo prispelo k zrýchleniu výstavby a aj preto sme to stihli za 240 dní. Je kompozitná s kombináciou ocele, oceľových trámov s nábehmi a  železobetónovej dosky, ktoré vytvárajú 11-metrovú šírku a zhruba 35 metrov celého mosta. Vymenili sa však aj základy a urobili nové opory,“ priblížil proces výstavby objektu generálny riaditeľ SÚC PSK Marcel Horváth.

Most v Štrbe
Foto: archív PSK

V rámci prác sa v obci opravil aj  priľahlý úsek cesty tretej triedy, a to na dĺžke 0,15 kilometra, a vybudoval sa chodník pre peších jednak na ľavej strane, ako i na prístupovej ceste k železničnej stanici, kde pribudla tiež odstavná plocha. Na chodníkoch sa zriadilo verejné osvetlenie zabezpečené LED svetelnými zdrojmi umiestnenými na stožiaroch. Zrealizovalo sa tu tiež nové trakčné vedenie ZŠR  a úpravou prešla komunikácia za i pred mostom, ako aj jeho okolie.

Prešovská krajská samospráva výstavbou mosta v Štrbe pokračuje v napĺňaní svojho mostného programu. Za uplynulých rokov kraj opravil viac ako 250 mostov, na roky 2025 a 2026 počíta s rekonštrukciou približne päťdesiatich mostov, ktoré sú v jeho správe.

tlačová správa

Pridajte komentár