Čo vznikne, ak sa spojí študent ekonómie, mladý pilot, ich rodičia a zaujímavý nápad? Založiť si v súčasnosti rodinnú firmu je v každom prípade risk. Svoje o tom vie aj Košičanka Renáta Pancuráková, ktorá spolu s manželom a dvoma synmi stojí za značkou oblečenia pre vysokých VIDYZO. Čo spočiatku vzniklo ako spontánna myšlienka jej zúfalých ratolestí, ktoré nemali čo na seba, sa v priebehu dvoch rokov pokusov a omylov vyprofilovalo na firmu s jasným cieľom a stratégiou. A hoci sa doma nie vždy zhodnú, nikdy svoj nápad neoľutovali a v súčasnosti už ponúkajú dokonalo vyladené tričká a mikiny pre vysokých mužov.
Trh s oblečením na Slovensku ani v zahraničí podľa skúseností Pancurákovcov na pánov s centimetrami navyše nemyslí.
„Starší syn má dva metre, mladší je od neho trošku nižší, a oblečenie je veru u nás večný problém. Pritom sú normálnej postavy – ani chudí ani širokí. Nakupovali si oblečenie cez internet, aj zo zahraničia, no strihovo im nikdy nesadlo. V januári to budú presne dva roky, čo si starší syn objednal mikinu zo Švédska a veril, že tentoraz podľa rozmerov určite bude sedieť. Prišla a nesedela. Vtedy zo zúfalstva povedal, či si nemôžeme šiť vlastné oblečenie. A zrejme to v tom čase u mňa padlo na úrodnú pôdu,“ spomína pani Renáta, ktorá zároveň pracuje ako ekonómka v umeleckej škole a svoju prácu má veľmi rada. Rovnako vášnivo sa však pustila do podnikania, v ktorom sa snaží neustále zdokonaľovať.
Len samotné strihy ladili pol roka
Najprv jej dalo zabrať hľadanie konštruktéra strihov. Spoločnosť VIDYZO totiž neponúka len „obyčajné“ tričká, ktoré sú predĺžením bežnej konfekcie. Každý strih je dokonale premyslený, všetko musí na postave ideálne sedieť. Nenájdete žiadne zakončenia v podobe oblúkov, ani rozstrihnuté boky, zadná časť je prirodzene dlhšia a veľký dôraz sa kladie na kvalitu materiálu, vďaka ktorému tričko po vypratí nestráca svoj tvar. Taktiež si ideálny model vedia kúpiť páni s dlhším trupom, myslí sa tu skrátka na všetko.
Na samotných strihoch pracovali niekoľko mesiacov, chcelo to desiatky hodín skúšania a testovania, odstupňovania strihov podľa veľkosti.
“Predstava bola riešiť to lokálne, ale nikoho sa nám tu nepodarilo nájsť. Skončili sme preto v Bratislave, hoci nám diaľka robila problém, respektíve natiahla čas príprav. Raz boli rukávy široké, inokedy úzke. Potom pridlhé, následne zase nesedelo tričko na ramenách…“ Napokon sa však dopracovali k ideálnemu výsledku.
Hlavným mottom VIDYZO je jednoduchosť
Jednotlivé modely sú maximálne jednoduché.
„Sami totiž k jednoduchosti inklinujeme. Nejdeme smerom unikátnej potlače či grafiky. U nás je hlavná čistota línií, vyrábame oblečenie, ktoré nekričí a je vhodné na voľný čas, ale naše tričká sa dobre hodia aj k formálnejšiemu oblečeniu. Aj naša značka je veľmi jemná, logo na čiernom tričku je napríklad šedé, aby nesvietilo. Záleží nám hlavne na praktickosti a kvalite, používame neutrálne farby,“ objasňuje šikovná dáma, ktorá sa do podnikania vrhla „po hlave“ a postupne sa snaží zorientovať napríklad aj vo svete marketingu a neustále sa vzdeláva.
Prezradila nám, že aj samotný názov značky sa rodil veľmi ťažko. Keď ho už mali vymyslený a stotožnili sa s ním, neprešla im jeho registrácia, pretože v Rumunsku bolo to slovo bežne používané. Napokon teda vymysleli nový jednoslovný názov, ktorý podľa slov Renáty nič neznamená, ale „hlavný zmysel mu dáme my. Naším snom je, aby pri vyslovení slova VIDYZO každý vedel, že sa pod ním skrýva oblečenie pre vysokých.“
Húževnatosť i zodpovednosť
Ak by ste si spoluprácu Pancurákovcov maľovali v ružových farbách, boli by ste na omyle. Ako v každej rodine, ani tu nejde všetko ľahko a zladiť štyri osobnosti tak, aby sa zhodli na jednom názore, nie je jednoduché. Najmä ak sa prípravy predlžujú a vynaložená energia a financie zo začiatku neprinášajú vysnívaný výsledok.
Pani Renáta je našťastie dostatočne húževnatá a ak sa do niečoho zahryzne, len tak sa toho nepustí.
„Zároveň aj cítim veľkú zodpovednosť voči všetkým, ktorí sa do projektu akokoľvek zapojili a veria mu. Neviem si predstaviť, že by som teraz cúvla. Nech sa to vyvíja akokoľvek, musíme ísť ďalej.“
Okrem tričiek a mikín už má VIDYZO v ponuke aj nadrozmerné ponožky, keďže vysokí chlapi majú zvyčajne aj veľké nohy.
„Veľkosť 47 a 48 bežne v obchode nekúpite, u nás áno. A postupne je naším cieľom pridávať ďalšie produkty, výhľadovo aj pre vysoké dámy,“ dodáva odhodlaná podnikateľka, ktorá sa s rodinou rozhodla zaplniť dieru na trhu, a to čo najväčšou kvalitou. Postupne pochopila, že hoci je firma VIDYZO rodinnou záležitosťou, niekto v nej musí mať hlavné slovo a musí rozhodnúť, takže v tomto prípade stojí na čele krehká žena.
Ak teda márne hľadáte voľnočasové oblečenie pre vysokých pánov, ktoré nie je žiadnou fast fashion, tu ste na správnej adrese.
Pridajte komentár