fbpx
EASTMAG
kataster
Foto: archív Katastrálneho úradu

Kybernetický útok na kataster by mohol paralyzovať aj činnosť mesta Košice

Mesto Košice sa v súvislosti s kybernetickým útokom na štátny informačný systém Úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR snaží v čo najväčšej miere vyhovieť občanom a firmám pri vybavovaní ich žiadostí, a to na základe starších dát, ktoré má riadne archivované. Verejnosť však upozorňuje, že aktuálne nie je možné vybaviť niektoré úradné záležitosti prepojené na kataster. Dlhodobý výpadok informačného systému by mohol dokonca paralyzovať rozhodovaciu činnosť mesta.

Následok kybernetického útok už pocítili aj Košičania pri vybavovaní niektorých úradných záležitostí na Magistráte mesta Košice. Viaceré referáty a oddelenie majú problémy predovšetkým s aktuálnym výpisom listov vlastníctva a s overovaním si vlastníctva nehnuteľnosti. Mesto Košice upozorňuje, že problém nevznikol na strane mesta, pričom sa snaží na odstránení problému aktívne spolupracovať so štátom a príslušnými rezortmi, dodávateľmi elektronických systémov a ďalšími samosprávami, ktoré sú združené v Únii miest Slovenska. 

„Už dnes máme obmedzené vybrané služby pre občanov, ktoré sú prepojené na kataster. V mnohých prípadoch si vieme pomôcť staršími dátami, avšak pri dlhodobom výpadku, by mohla byť paralyzovaná rozhodovacia činnosť mesta na viacerých úsekoch,“ uviedol riaditeľ MMK Marcel Čop. 

Nové žiadosti na Stavebnom úrade musia počkať

Výpadok systému má mimoriadny dopad na rozhodovaciu činnosť Stavebného a Špeciálneho stavebného úradu, ktorého pracovníci si musia overovať a následne zakladať do spisov vytlačené aktuálne listy vlastníctva (LV) a kópie katastrálnej mapy. Týka sa to napríklad stavebných povolení, či kolaudačných rozhodnutí. 

„Všetky začaté konania do konca roka 2024 vieme vybaviť. S novými správnymi konaniami je však aktuálne problém, keďže sa nevieme dostať do systému OverSi a vytiahnuť z neho aktuálne dáta pre právne účely, teda listy vlastníctva a kópie katastrálnej mapy,“ uviedla vedúca Stavebného úradu Iveta Kramárová. Táto povinnosť bola prenesená zo stavebníka na stavebný úrad novelou zákona, avšak chýbajúce dokumenty nie sú dôvodom na prerušenie konania. Rovnaký problém má pri vydávaní záväzných stanovísk aj Útvar hlavného architekta mesta Košice.   

Referáty a oddelenia MMK majú interné problémy pri rozhodovaní

Problém s identifikovaním vlastníkov nehnuteľností má aj Oddelenie školstva, pri plánovaní projektov a príprave podkladov do Mestského zastupiteľstva. Referát nakladania s majetkom na internetovom portály katastra nedokáže overiť viaceré informácie potrebné pri nakladaním s majetkom mesta – listy vlastníctva, plomby na listoch vlastníctva, podávanie vkladov pri prevode majetku, overovanie a zápisy geometrických plánov a pod.

Nové parkovacie „kartičky“ ani obnovu starých aktuálne nevybavíte

Obmedzená je aj činnosť referátu parkovania údržby ciest pri vydávaní nových, či obnove starých parkovacích oprávnení – bonusových kariet a rezidentných kariet. Motoristov preto prosia o zhovievavosť, pričom ich parkovacie oprávnenie bude vybavené hneď, ako to bude technicky možné. Nevybavená alebo neobnovená karta neznamená, že obyvateľ mesta nemusí platiť za služby spojené s parkovaním. 

Dane z nehnuteľnosti musia občania podať v zákonnom termíne – do konca januára 

Referát daní a poplatkov riadne preberá daňové priznania za rok 2024. V prípade, ak niekto nemá výpis z katastra nehnuteľností, je možné ho nahradiť povolením vkladu katastra nehnuteľností alebo doložením kúpno-predajnej zmluvy. Daňové priznanie pre daň z nehnuteľností je potrebné uskutočniť do 31. januára 2025 a týka sa akejkoľvek zmeny vlastníka nehnuteľnosti – napríklad pri predaji, kúpe, darovaní alebo zdedení. V prípade, ak nemá daňovník z dôvodu výpadku systému potrebnú dokumentáciu, môže ju doložiť neskôr, alebo bude k jej doplneniu vyzvaný.

Problémy hlásia aj mestské časti

Mesto Košice aktívne zisťuje dopady výpadku systému katastra aj u starostov mestských častí (MČ). Verejnosť sa aktuálne na miestnych úradoch  MČ nemôže dostať k viacerým službám – nahlásenie či odhlásenie trvalého pobytu, zmenu alebo určenie súpisných čísel alebo riešenie podnetov, ktoré sa týkajú občianskeho spolunažívania.

tlačová správa

Pridajte komentár