fbpx
EASTMAG
Kúpa automobilu

Komentár XTB: Trumpové clá na automobily zatiaľ nedoľahli na akciový trh

Donald Trump v utorok 18. februára 2025 opäť predstavil svoj nápad na ďalšiu sériu možných ciel, ktoré plánuje uvaliť. Tentokrát by mohlo ísť o clá na automobily, polovodičové čipy a farmaceutické importy, ktoré plánuje precliť 25 % sadzbou. Napriek tomu, že zatiaľ nejde o oficiálne stanovisko a Donald Trump sa vyjadril, že pravdepodobne tieto clá oficiálne oznámi 2. apríla tohto roka, poďme sa pozrieť, aký malo jeho vyjadrenie dopad na akciový trh, a ktoré automobilové spoločnosti by mohli byť najvýraznejšie ohrozené.

Podľa údajov z Financial Times najviac ohrozené spoločnosti, ktoré predávajú importované automobily, sú spoločnosti ako je Volvo, Mazda a Volkswagen, ktoré odhadom v roku 2024 importovali približne 75-80 % zo svojich tržieb. Výraznejšie to poškodí tiež aj americké automobilky, ktoré majú svoju výrobu aj v zahraničí, primárne v Mexiku alebo Kanade.

Zdroj: XTB

Ford dokonca vyrába približne 25 % svojich vozidiel, ktoré predá v USA, v týchto krajinách. Podobne to má aj spoločnosť General Motors, ktorá vyrába a importuje svoje vozidlá v Južnej Kórei. Investori u týchto spoločností zatiaľ výraznejšie na prichádzajúce správy nereagujú, keďže časť týchto ciel bola už v kurze akcií zacenená s ohlásením všeobecných ciel na Kanadu a Mexiko. Ford a General Motors sa obchodujú o 6 % a 9 % nižšie ako začiatkom roka, čo však súvisí aj so slabšími výsledkami spoločností v štvrtom kvartáli minulého roka. 

Ceny akcií európskych spoločností reagujú taktiež iba mierne, takmer všetky však strácajú. Nemecké automobilové spoločnosti ako je Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW strácajú približne 2 % až 2,5 %. O čosi miernejší pohyb vidíme na spoločnosti Volvo, ktorá dnes stráca približne 1,9 %. Napriek týmto správam sa však automobilovým akciám pomerne darí. Od začiatku roka si akcie (všetko v eurových cenách) pripisujú 25 %, pričom výraznejšie rastú aj akcie spoločnosti Volkswagen a Mercedes-Benz, o približne 15 %. Dôvodom takéhoto rastu boli všeobecne negatívne očakávania a postupná strata konkurencieschopnosti európskych automobiliek. Nízka základňa tak spôsobila, že aj napriek negatívnym fundamentom s tým už investori do určitej miery počítali a výsledkom je paradoxne rast cien akcií od začiatku roka.

Autor: Marek Nemky, analytik finančných trhov XTB

tlačová správa

Pridajte komentár