EASTMAG
transakčná daň
Foto: shutterstock.com

5 rád, ako si firmy môžu optimalizovať náklady na transakčnú daň

O týždeň sa začne uplatňovať transakčná daň pre všetkých živnostníkov aj firmy, ktoré podnikajú na Slovensku. V tejto téme daňová odborníčka Ľubomíra Murgašová z poradenskej spoločnosti Grant Thornton radí, ako v rámci schválených pravidiel optimalizovať náklady na transakčnú daň.

Rada č.1: Realizujte konsolidované platby

Pri bezhotovostných prevodoch sa na daň z finančných transakcií uplatňuje limit 40 eur. To znamená, že aj pri prevode sumy vyššej ako 10-tisíc eur poplatok nebude vyšší ako 40 eur. Odporúča sa preto konsolidovať platby, čiže jednou platbou uhradiť viacero faktúr tomu istému dodávateľovi.

„Úhrada viacerých faktúr pre jedného dodávateľa služieb či tovaru v jednej platbe je rozumným riešením, ako pri veľkých úhradách optimalizovať náklady na transakčnú daň. Spájanie faktúr do jednej úhrady je daňovo v poriadku, keďže dani podlieha iba suma odpísanej platby z bankového účtu. Uvedený záver pripúšťa aj finančná správa,“ argumentuje daňová odborníčka Ľubomíra Murgašová z poradenskej spoločnosti Grant Thornton radí. „Odporúčam sa však vopred dohodnúť s dodávateľom na spôsobe platby,“ dodáva Ľ. Murgašová.

Rada č.2: Plaťte kartou, ak to je možné

Pri platbe kartou sa daň neplatí, podnikateľ iba uhrádza ročný poplatok za každú kartu k podnikateľskému účtu vo výške 2 eur. Je preto rozumné realizovať maximum platieb kartou namiesto prevodom.

„Ak napríklad dopravná firma s flotilou desiatich nákladných áut zaplatí mesačne za pohonné hmoty 30-tisíc eur pri 50 tankovaniach, tak pri platbe kartou namiesto využitia úhrady na faktúru ušetrí 120 eur. Za niekoľko rokov takto ušetrí niekoľko tisíc eur,“ vysvetľuje Ľubomíra Murgašová.

Ak má dodávateľ zriadenú platobnú bránu, môže na úhradu tovaru alebo služieb využívať kartu aj firma, ktorá by za bežných okolností nemala inú možnosť, ako využiť bankový prevod.

Rada č.3: Využívajte vzájomný zápočet

Firmy môžu využívať vzájomný zápočet za poskytnuté tovary alebo služby, a uhrádzať iba rozdielové sumy. To znamená, že ak firma A dodala firme B v priebehu mesiaca tovar za 15 000 eur a firma B zase služby za 14 900 eur, tak firma B uhradí prevodom z účtu len rozdiel 100 eur.

„Firma B vystaví účtovný doklad o započítaní pohľadávok a záväzkov a informuje firmu A, že záväzok bol čiastočne uhradený započítaním a rozdiel bude uhradený bankovým prevodom,“ radí Ľubomíra Murgašová z poradenskej spoločnosti Grant Thornton.

Rada č.4: Poskytnite vyšší preddavok dodávateľovi na úhradu budúcich plnení

Ak jedna spoločnosť plánuje na základe zmluvy odobrať od inej tovar či služby vo väčšom objeme, tak za tieto budúce plnenia môže dodávateľovi uhradiť takzvaný preddavok na úhradu budúcich plnení.

„Ak spoločnosť plánuje v priebehu blízkej budúcnosti odobrať od toho istého dodávateľa viaceré tovary, napríklad 300 kusov tovarov za 400 eur/kus, môže dodávateľovi po dohode jednorazový preddavok na úhradu týchto dodaní. Táto spoločnosť tak zaplatí iba 40 eur ako maximálny limit na odpísanú platbu dodávateľovi z bankového účtu (z celkových 120 000 eur) namiesto 480 eur, ak by platila za každý kus samostatne. Následne za jednotlivé dodania spoločnosť už daň z finančných transakcií neplatí, keďže sa úhrada vykompenzuje z preddavku a nedochádza pritom k odpísaniu platby z bankového účtu. Táto forma úhrady však môže mať negatívny vplyv na cash-flow, kedy spoločnosť musí skôr uhradiť kúpnu cenu za tovar, ktorý ešte neodobrala,“ vysvetľuje Ľubomíra Murgašová.

Pokračovanie na str. 2.

tlačová správa

Pridajte komentár