EASTMAG
reliéf I. Vaneka - Čížik
Foto: FB A. Čepiššáková

Vzácne reliéfy z košických potravín Čížik zachránia. Diela I. Vaneka zreštaurujú v Levoči

Sochy vo verejnom priestore nemusia byť počas rekonštrukcií či búraní budov výlučne len zničené. Dôkazom je skvelá práca reštaurátorov na budove potravín Klas Potraviny – Čížik na Alvinczyho 26, ktorí prácne kúsok po kúsku odborne deinštalujú jednotlivé diely dvoch keramických glazovaných reliéfov Imricha Vaneka, aby ich mohli previezť do Levoče, kde sa budú reštaurovať. Po očistení a reštaurovaní sa vrátia do Košíc, kde budú dočasne umiestnené v depozite Pamiatkového úradu. Prvá z dvoch mozaík je už uložená v 34 prepravkách.

Záchrana umeleckých diel sa realizuje v týchto dňoch a reliéfy, ktoré krášlili budovu potravín celých 45 rokov, reštaurátori v Levoči pod vedením Martina Rosenbergera zbavia nánosov lepidla a cementu a pripravia na uskladnenie. Počkať si budú musieť približne 2 roky, kým na mieste Čížika nebude stáť novostavba. Zatiaľ budú čakať prevezené a uložené v depozite košického Pamiatkového úradu. Ich následné osadenie bude tiež výzvou pre odborný tím reštaurátorov z Levoče.

REKLAMA

konferencia

„Mám radosť, pretože Imrich Vanek sa stáva súčasťou príbehu s tým lepším pokračovaním. Mnohé umelecké diela po 89. nadobro z verejného priestoru zmizli alebo v lepšom prípade skončili zakonzervované pod zateplením či sadrokartónom,“ naznačila výtvarníčka Andrea Čepiššáková, ktorá sa spolu s kolegom Petrom Beňom venuje záchrane umeleckých diel vo verejnom priestore už dlhší čas. Aktívne sa podieľala napríklad na záchrane mozaiky Júliusa Jakobyho na budove základnej školy na Kežmarskej 30, ktorú stavbári nešťastne prekryli počas zatepľovania.

„Pamiatkári, architekti aj umelcova rodina boli, samozrejme, s deinštaláciou oboznámení a sledujú priebeh demontáže. Do akcie je zapojených mnoho odborníkov,“ objasnila nám A. Čepiššáková. Podľa jej slov sa bude druhá mozaika deinštalovať koncom mája. „V dnešnej dobe, keď sa osvedčuje hrubá sila a hrubé výrazy… vnímam citlivý zámer investora Čížik s.r.o. zachovať keramické dielo Imricha Vanek na jeho mieste ako pozitívny, priam hrdinský počin. Kiež by sme takých hrdinov na Slovensku mali viac. Je potrebné uvedomiť si, že je to finančne veľmi náročné, pretože nejde len o samotnú deinštaláciu diel, ale aj o ich následné osadenie. Investor, hoci sa pohybuje mimo umeleckej sféry, si uvedomuje, že ide o vzácne reliéfy a snaží sa ich zachovať. Je to niečo výnimočné,“ dodala výtvarníčka.

Foto: A. Čepiššáková
Foto: A. Čepiššáková

Košice zdobí viacero Vanekových reliéfov

Imrich Vanek (1931-2015) sa narodil v Nových Zámkoch. Svoj prvý kontakt s hlinou absolvoval po vážnom úraze ako určitú formu rekonvalescencie v majolike Modra, kde sa z keramiky stala láska na celý život.

Foto: A. Čepiššáková

Študoval na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe u profesora Otta Eckerta a následne sa začal orientovať na monumentálnu sochársku tvorbu do architektúry, ktorá tvorí veľkú časť jeho diela. Aj v období schvaľovacích komisií, ktoré slobode umeleckého prejavu neprialo, sa mu podarilo vytvoriť nadčasové, originálne a stále inšpiratívne práce. Známe sú aj jeho obkladačky či „hrnčekové sochy“. Z úžitkového objektu vytváral malé skulptúry, s predimenzovanými ušami a ručne modelovanými detailmi. Imrich Vanek svojou celoživotnou tvorbou presahujúcou medzi maľbu, sochu i dizajn neobyčajne obohatil výtvarné dianie na Slovensku a v zahraničí.

Okrem iného vytvoril aj reliéf pre hotel Krym v Bratislave (1964), reliéf v Dome smútku v Nových Zámkoch (1971), reliéf pre budovu Cestovnej kancelárie ČSA v Košiciach (1975), reliéf v Dome odborov Istropolis v Bratislave (1980).

„Košice zdobí hneď niekoľko Vanekových majestátnych keramík z obdobia šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov minulého storočia, ktoré opakovane využívajú ostré farebné tóny umocnené glazúrou. Dve Vanekove diela sa nachádzajú v OD Dargov – jedna keramická mozaika z 1986-teho roku priamo pri vchode, no strácajúca sa vedľa presýtených reklamných nápisov. Druhá z roku 1985 je vo vnútri, nad dnešnými eskalátormi. Niekoľko minút od Dargova, na Fejovej ulici, je umiestnené ďalšie Vanekovo dielo,“ zhrnul pred časom magazín invisiblemag.sk.

Foto: invisiblemag.sk
Foto: invisiblemag.sk

Žiaľ, len ojedinele sa nájde investor, ktorý si uvedomuje umelecký význam takýchto diel. Pre porovnanie – pohľad na rozpadajúce sa dielo I. Vaneka v Plešivci je viac ako depresívny.

Foto: A. Čepiššáková
Foto: A. Čepiššáková

Keramické glazované reliéfy na budove potravín Čížik však čaká vďaka mnohým zanieteným ľuďom pekná budúcnosť.

Pridajte komentár