Inteligentná technológia a umelá inteligencia sa stávajú súčasťou každodennej reality, napriek tomu aktuálny prieskum ukázal, že takmer deväť z desiatich Európanov (presne 88 %) vyjadruje obavy o ochranu súkromia.
Podľa prieskumu si väčšina ľudí myslí, že problémy s ochranou súkromia sa týkajú v zásade len telefónov. Lenže osobné údaje zbierajú aj ďalšie domáce prístroje, ktoré pritom rovnako ako smartfóny čelia najrôznejším kybernetickým hrozbám.
Samsung sa v novom prieskume zameral na názory viac než 8 000 mileniálov a členov generácie Z z celej Európy – a ukázalo sa, že viac než tretina mladých Európanov (36 %) na zabezpečenie inteligentných spotrebičov vôbec nemyslí. Na riziká spojené s ochranou súkromia v telefónoch pritom denne pomyslí takmer polovica z nich (49 %). Vzhľadom na prepojenosť inteligentných zariadení všetkého druhu ide o vážne podcenenie – počet inteligentných domácností v Európe by mal už v roku 2028 presiahnuť 100 miliónov.
Prieskum ukazuje, že starostlivosť o ochranu digitálneho súkromia môže byť pre ľudí z týchto generácií naozaj náročná – 1 z 5 respondentov (20 %) uviedol, že je príliš ťažká, pre 75 % predstavuje dokonca stres. V rámci Európy označovali túto úlohu za stresujúcu najmä respondenti v Španielsku (88 %), v Grécku (87 %), vo Francúzsku (75 %) a v Taliansku (75 %).
Konkrétne príčiny obáv zo straty súkromia sa líšia – od strachu z krádeže financií (67 %) po obavy ohľadom možnej identifikácie na základe metadát (56 %).
Prieskum naznačuje, že ohľadom ochrany súkromia panujú značné rozdiely v informovanosti. Väčšina používateľov si praje mať pri používaní technologických produktov dáta pod kontrolou. Pre 8 respondentov z 10 je to kľúčová otázka pri nákupe, podobne ako znalosť značky. Povedomie o celej problematike sa zlepšuje, napriek tomu dokáže len málo respondentov na tieto obavy adekvátne reagovať.
- Len 13 % respondentov uvádza, že majú o ochrane súkromia „rozsiahle vedomosti“
- Iba približne polovica (48 %) chápe, aké dáta sa pri práci s aplikáciami a prístrojmi zhromažďujú
- 3 respondenti z 10 (31 %) akceptujú základné nastavenie, aj keď mu nerozumejú
- Takmer dve tretiny (64 %) majú dojem, že nikdy nebudú mať pri svojich zariadeniach svoje osobné údaje pod kontrolou
- Viac než dve tretiny (67 %) by ocenili lepšiu informovanosť o dátach aj ochrane súkromia
- Iba 50 % používateľov verí značkám, že berú ochranu osobných údajov dostatočne vážne
Nedokážeme naplno využiť potenciál inteligentných domácností
Vinou týchto obáv si nedokážu používatelia vychutnať potenciál najmodernejšej technológie naplno. Takmer pätina respondentov (18 %) kvôli obavám o súkromie odmieta zdieľať dáta medzi jednotlivými inteligentnými prístrojmi, čo znamená, že Európania nedokážu naplno využiť prepojené systémy a unikajú im výhody, ktoré tieto systémy prinášajú.
Zároveň viac než 6 respondentov z 10 (63 %) uvádza, že by radi využili potenciál umelej inteligencie a inteligentných domácich technológií naplno, keby lepšie rozumeli ich výhodám a keby mali dôveru, že sú ich dáta v bezpečí. Mnohí používatelia chápu, že sa vinou tejto neistoty a obáv zbytočne pripravujú o každodenné výhody – od personalizovaných zliav pri nákupoch (17 %) cez aktualizácie zariadení v inteligentnej domácnosti (15 %) až po na mieru šité cestovné odporúčania (15 %).
Prieskum ďalej preukázal, že používatelia nechcú sľuby, ale praktické nástroje. 29 % respondentov oceňuje čoraz lepšiu transparentnosť týkajúcu sa využitia dát. Často sa tiež ozývajú hlasy túžiace po jasnejších a zrozumiteľnejších zásadách ochrany osobných údajov.
Pridajte komentár