EASTMAG
Nepela v Úsmeve
Foto: L. Radzová

Z filmu Nepela: „Niekedy keď chcem, viem uniknúť niekam inam. Niekde, kde je lepšie.“ 

Kino Úsmev pripravilo špeciálne uvedenie filmu Nepela z cyklu Premietanie s režisérom. Film osobne uviedol režisér Gregor Valentovič a vyzval ľudí, aby mu po premietaní položili otázky. Plná sála ho dojala, pretože ide o jeho celovečerný debut a pri študentských filmoch na to nebol zvyknutý. Valentovič cítil potrebu vyrozprávať príbeh slovenskej významnej osobnosti, na ktorú sa pozeráme len z jedného uhla a nechceme sa pozrieť na ten druhý. Zároveň vyjadril svoje želanie, aby nesklamal spomienky divákov na Ondreja Nepelu.

Korčuliar s robotickou presnosťou

Ondrej Nepela mal len 21 rokov a už bol päťnásobným majstrom Európy, trojnásobným majstrom sveta a olympijským víťazom. Film sa začína slovami športového reportéra, ktorý hodnotí výkon Ondreja Nepelu ako korčuliara s robotickou presnosťou. V nasledujúcej scéne však vidíme Josefa Trojana v úlohe Nepelu, ktorý naberá všetky sily, aby svojej trénerke Hilde Múdrej (stvárňuje ju Zuzana Mauréry) oznámil svoje životné rozhodnutie. 

Prihláste sa do newslettra
Každý týždeň tipy na články, pozvánky na akcie a súťaže.

„Chcem skončiť.“
„Dobre.“ 

V tejto krátkej konverzácii je obsiahnuté všetko – celé spektrum emócií na oboch stranách protagonistov i jasne definovaný dej filmu. Ten zachytáva obdobie od návratu Ondreja Nepelu so zlatou medailou z olympiády v Sappore v roku 1972 po majstrovstvá sveta 1973 v Bratislave. Ukončiť sľubnú športovú kariéru však nebude také jednoduché. Niežeby mladý Ondrej Nepela o svojom rozhodnutí pochyboval. Jasne vie, čo cíti. Jeho túžbou je vystupovať v nemeckej ľadovej šou Holiday on Ice. Realita komunistického režimu sa však dotýka mnohých, aj úspešného športovca. Funkcionári Ondreja Nepelu vydierajú a manipulujú. „Jsou i vyšší zájmy, než naše přání,“ poučuje jeden zo súdruhov. Krasokorčuliarovi neostáva nič iné, ako sa podriadiť. Nechce ohroziť svojich rodičov, ani trénerku. Naskytá sa nám horkosladký obraz neslobodného človeka v neslobodnej krajine, navyše umocnený vnútorným konfliktom. Nepela si nemôže dovoliť byť takým, aký v skutočnosti je: „Niekedy keď chcem, viem uniknúť niekam inam. Niekde, kde je lepšie.“ 

REKLAMA
REKLAMA

Film Nepela je dojemný intímny príbeh so skvelými hereckými výkonmi nielen Josefa Trojana a Zuzany Mauréry, ale i vedľajších postáv. Nepelovho otca zobrazil košický herec Michal Soltész, ktorý exceloval na kastingu a stopu v divákovi zanechajú aj neherci. Snímka pôsobí dobovo vierohodne, človeku napríklad utkvie zvuk, keď protagonisti prechádzajú cez korálkový záves alebo atmosféra z koncertu kapely Prúdy vo Véčku. S čím však divák odchádza domov je vnútorný dialóg o vlastnej (ne)slobode.

Foto: L. Radzová

Tri otázky pre režiséra Gregora Valentoviča

Po filme ostala sála Kina Úsmev sedieť, kým dobehli posledné titulky. Nasledovala diskusia s režisérom Gregorom Valentovičom, do ktorej sa hojne zapájali aj diváci. Valentovič s pokorou uviedol, že to bolo zatiaľ najkrajšie prijatie jeho filmu. 

S akou emóciou by ste chceli, aby ľudia odchádzali z filmu?

Chcel by som, aby boli scitlivení voči inakosti a voči prežívaniu iných ľudí. Aby sa ich empatia zvýšila aspoň o 15 %. Ak sú dojatí, tak je to krásny bonus, že niečo prežijú s hrdinom. Aby boli lepší. Nakoniec, umenie funguje na základe katarzie. A katarzia je očistenie vášní pomocou súcitu a strachu, ako povedal Aristoteles. A to je nádherná definícia toho, čo sa deje pri tom, keď človek prežije príbeh na základe empatie a stáva sa lepším. Lepšie pochopí svet a ľudí, ktorí možno nie sú ako on. A prenesú svoj zážitok do svojho života. 

Ondrej Nepela nežil slobodný život, keď sa rozhodne, že chce zmeniť svoju kariéru, režim mu to neumožňuje, vydiera ho. Čo si z toho môže zobrať mladá generácia, ktorá nezažila neslobodu režimu?

Môže si z toho zobrať to, že my si ani nevieme predstaviť, aké to bolo žiť v takej neslobode. Tá nesloboda do istej miery sa krčí za dverami a číha na nás a je to veľký zdvihnutý prst, aby sme sa nevrátili do časov pred rokom 1989. Dnešná generácia si z filmu môže zobrať, že sloboda nie je zadarmo a môžeme o ňu kedykoľvek prísť. Nielen na tej osobnej, ale aj na tej geografickej úrovni. Treba sa o to starať, participovať na veciach verejných a nenechávať to na niekoho iného.

V diskusii po filme ste vraveli, že máte viac dobrého materiálu, čo sa do kinofilmu nezmestil. Rozmýšľali ste aj nad minisériou pre televízie? 

Existuje myšlienka urobiť z filmu aj trojdielnu minisériu niekedy na budúci rok. Motívy, ktoré sú vo filme, napríklad Nepelovi kamaráti, majú svoje vlastné príbehy. Niečo z toho máme natočené a z filmu som ich musel vyhodiť. Tak uvidíme, či televízia bude mať záujem. 

komentár: 1

  • Krásny článok. Film si isto pozrieme, a nad myšlienkou i odkazom sa už počas čítania tohto článku hlboko zamýšľam so zimomriavkami na tele.

    Ďakujeme