fbpx
INDEX MAG
SUDOLABS - Madár a Koscelanský
Pavol Madár a Ján Koscelanský zo SUDOLABS. Foto: A. Bercik

Víťazi ocenenia Najlepší startup Košického kraja zo Sudolabs: Ostávame v Košiciach, lebo chceme dať šancu miestnym talentom

Napriek tomu, že majú klientov prevažne zo Silicon Valley a veľkú časť spoločnosti v Amerike, ostávajú podnikať v Košiciach. Snažia sa čo najviac vracať regiónu, založili Akadémiu IT produktového managementu. Pavla Madára a Jána Koscelanského sme vyspovedali nielen na tému ich začiatkov, ale i úskalí podnikania či vízií do budúcna.

Ako vôbec vznikla myšlienka založiť spoločnosť Sudolabs? Od začiatku ste boli fokusovaní na oblasť budovania digitálnych produktov alebo sa to vykryštalizovalo postupne?

Pavol Madár (P. M.): Začalo to úplne organicky – vôbec to nebolo plánované. Predtým, ako sme vôbec založili Sudolabs, sme spolu s cofounderom Jozefom Petrom najprv freelancovali. Robili sme na viacerých stratupových projektoch tu v Česku a na Slovensku, programovali sme a veľmi nás to bavilo. Boli sme do toho zažratí a veľa sme pracovali a postupom času sme nazbierali kopec dobrých referencií. Ľudia boli spokojní s tým, čo sme pre nich robili, stále po nás chceli viac a už sme to sami nestíhali zvládať.

Takže ste založili Sudolabs?

P. M.: Najprv sme, prirodzene, začali do tímu hirovať ľudí z nášho okruhu známych. Postupne sa to organicky rozširovalo, až jedného dňa, neviem kedy presne, vznikol Sudolabs a povedali sme si, že to teda ideme robiť nejako viac na úrovni. Dáme tomu nejaký brand a postavíme okolo toho firmu. V podstate sme mali celkom šťastie, lebo sme sa dostali k zaujímavým ľuďom. Najmä v Prahe sme robili na startupoch, ktorých founderi boli zo Silicon Valley. A keďže sa im páčilo, čo robíme, prepojili nás na ďalšie stratupy v USA, čo nám v začiatkoch výrazne pomohlo.

Pavol Madár. Foto: archív Sudolabs

Všetko sa to teda vždy točilo okolo startupov?

P. M.: Áno, boli sme do startupov zapálení. Avšak keďže sme boli programátori, nemali sme vedomosť, ako sa správne robí produktový management, ako správne podchytiť ideu a podobne. Skôr sme vedeli, ako veci postaviť. No a vtedy sme narazili na Jána a on nám pomohol zakomponovať do Sudolabsu akoby ďalšiu oblasť servisu okrem programovania a vyvíjania aplikácií. Pridal sa k nám ako spoločník a zobral si na starosť celú produktovú stránku a v podstate postavil v priebehu pár rokov tím, v ktorom máme už aj produktových manažérov, UX/UI designerov a aktuálne aj špecialistov na AI produkty. Teraz je to už taký end to end servis. Znamená to, že k nám príde nejaký zákazník-klient s určitým nápadom a my mu pomôžeme ten nápad správne uchopiť a spolu s ním spolupracujeme na tom, aby sme postavili digitálny produkt, ktorý dáva biznisový zmysel a ktorý bude dodávať hodnotu jeho používateľom. A až keď je to jasné, púšťame sa do developmentu a ďalšieho rozvoja.

Najväčšou chybou startupov je vraj to, že sa príliš fokusujú na development a príliš piplú produkt, pričom nevedia, či o neho vôbec bude záujem. Že by si najprv mali overiť, či ho vôbec zákazníci budú chcieť.

Ján Koscelanský (J. K.): Určite. Vychádza to aj z nášho segmentu, na ktorý sme vždy v Sudolabs cielili, to znamená early stage startup founders, čiže zakladatelia startupov, ktorí prichádzajú s nejakou novou ideou. Nie je to niečo, čo existuje, má to zákaznícku bázu a ideme to len nejako zlepšovať, ale naozaj ide o prvý exploratívny začiatok, keď všetko len vzniká a treba robiť veľké zmeny, treba sa naozaj pozerať až na myšlienkové iterácie, nielen na mini korekcie v dizajne. Treba skúšať, zahadzovať, stále si pýtať feedback z trhu a hľadať najlepšiu “value proposition”.

Kto teda bol a je vlastne vašou primárnou cieľovou skupinou? Zakladatelia startupov, ktorí majú zatiaľ len nejakú víziu v hlave?

J. K.: Sú to startup foundri, ktorí už nie sú mladí chalani, čo si teraz idú skúšať nejaký prvý startup. Skôr sú to už skúsení podnikatelia zo Silicon Valley, ktorí si už ktorí si už odžili budovanie viacerých svojich predošlých firiem, ale opäť majú ďalšiu ideu a už si na ňu nechcú hirovať svoj vlastný tím, pretože vedia, aké je to náročné. Hľadajú preto skúseného partnera, ako sme my, Sudolabs, ktorý dokáže ich biznisový nápad uchopiť a z ich vízie vytvoriť úspešný digitálny produkt a navyše aj veľmi efektívne.

Ján Koscelanský. Foto: archív Sudolabs

Čo je to rozumná doba?

J. K.: Dajme tomu, že za 2-3 mesiace vieme produkt dostať od nuly až na trh. A práve tu je dôležitá nielen fáza softvér engineeringu, ale spolupráca s dizajnovým tímom, aby sme nedizajnovali niečo, čo bude zbytočne veľké a rozsiahle. Produktový manažér zase pomáha všetky strany zladiť. Každý má svoju predstavu a v early stage startupoch nastáva veľmi dynamická situácia. Pretože founder je vizionár, on potrebuje predávať svoju veľkú víziu, čo sa stane o 10-20 rokov, ako zmení svet. A to je super. Softvér inžinieri majú zase drive a zameranie na detaily a snahu postaviť čo možno najlepší a najsofistikovanejší kód. A niekde medzi tým by mal byť ešte produktový manažér, ktorý dokáže tieto dva svety dobre spojiť, rozumie im a je skôr akýsi facilitátor a business konzultant než len posúvač informácií.

Poďme teraz konkrétnejšie, aby si bežný človek vedel predstaviť, čo vlastne robíte. Povedzte nejaké príklady.

P. M.: Napríklad pár rokov dozadu sme začali robiť s architektom a dizajnérom, ktorý žije v L.A. a je celkom populárny a vybookovaný. Mal ideu, že servis, ktorý dovtedy poskytoval úzkej skupine ľudí, ktorú mal vo svojom networku – väčšinou to boli herci z Hollywoodu, rozšíri. A to tak, aby sa aj inde vo svete, ktokoľvek bude chcieť konzultáciu a má na to peniaze, s ním vedel poradiť, ako čo zariadiť, či to sedí alebo nie. Čiže sme s ním začali rozvíjať túto víziu a postupne ju intervenovať. Mali sme aj celkom dobrý timing, lebo prišla korona a keď všetci začali robiť niečo podobné, my sme to už mali spustené. Startup celkom vyrástol a bol úspešný. Stále vlastne existuje a ďalej rastie, postupne sa pretransformoval do e-commercu, čiže už okrem konzultácií s nejakým vychyteným expertom podobného rangu ako je founder vám už teraz vedia odporučiť aj konkrétne nábytky a doplnky, ktoré si zakúpite priamo v ich e-shope. Už je to poprepájané a my sme zastrešili celú technologickú časť, to znamená, že od dizajnu po implantáciu všetkých možných servisov, ktoré slúžia na dodávku nábytku až po skladové zásoby. Tiež konzultácie, celý softvér na prepájanie ľudí, bookovanie slotov, na platby a tak. Je to v podstate webová aplikácia, ktorá slúži na konzultácie  a zároveň má e-commerce časť.

Celkom laicky sa opýtam – ak niečo takéto vytvoríte, dá sa to považovať za istý prototyp, ktorý viete použiť aj u niekoho iného? S drobnou obmenou povedzme…

P. M.: V teórii áno ale v praxi až tak nie. Jednak tovar, ktorý sa predáva, je vždy odlišný a je určený pre nejakú konkrétnu cieľovú skupinu. V praxi to už naráža na mnoho problémov, neviem si to predstaviť.

J. K.: Alebo to robíme zle. (Smiech.) Málokedy však máme klientov z podobného odvetvia. Riešime hospitality, travel, e-comerce… všetko možné a prenositeľnosť cez odvetvia je ťažká. Keby sme mali zameranie napr. iba na fintech projekty, tak by sme vedeli výrazne viac častí našich produktov prepoužívať, ale naša expertíza bola vždy viac orientovaná na samotnú metodiku budovania akýchkoľvek digitálnych produktov, než na konkrétne biznisové odvetvia.

Foto: archív Sudolabs

Keďže máte vyše 90 percent klientov z USA, prečo ostávate v Košiciach?

P. M.: Pôvodná myšlienka toho, prečo ideme podnikať, bola, že chceme vybudovať firmu, ktorá bude podobná firmám, aké sú v Silicon Valley a ponúknuť podobnú príležitosť ľuďom na Slovensku. Zároveň si myslíme, že tu je strašne veľa talentov, ktorí tú príležitosť nemajú chceli by sme im ju dať.

Ozývajú sa vám aj klienti zo Slovenska?

J. K.: Áno, no Amerika je daná tým, že tam máme náš sales, celý náš marketing je cielený na US trh a tam aktívne pôsobíme. Sme štyria hlavní cofounderi, z toho ja a Pavol trávime väčšinu času v Košiciach a, naopak, Jozef Petro a Jozef Maruščák pôsobia na našom hlavnom trhu v Amerike. Osobne som väčšinu svojho profesijného života strávil v zahraničí a myslím si, že už viem oceniť život na Slovensku. Som rád, že môžeme stavať firmu v Košiciach. Nevyvíjame niečo spásonosné ako napríklad liek na rakovinu, ale mňa osobne motivuje a inšpiruje prinášať kreativitu a podnikavosť zo Silicon Valley sem na Slovensko a do Košíc. Baví ma takto prepájať dva svety. Dúfam, že sa nám to podarí zachovať aj do budúcna a umožníme tak našim ľuďom kooperovať s budúcimi inovátormi a bilionármi.

Pokračovanie rozhovoru na str. 2.

Pridajte komentár