fbpx
EASTMAG
Daniel Franko
Foto: archív D. Franka

Košičan Daniel Franko dostáva slovenské svetelné umenie na prestížne európske festivaly

V roku 2022 založil Daniel Franko z Košíc agentúru LIITA Co., ktorá podporuje slovenských umelcov v oblasti svetelného dizajnu a umenia. Od svojho vzniku agentúra dostala svetelné inštalácie a objekty na viac ako 22 významných festivalov po celej Európe a v blízkej budúcnosti mieri aj za oceán.

Svetelné inštalácie a objekty, ktoré pochádzajú zo Slovenska, mohli obdivovať návštevníci vo svetových metropolách ako Kodaň, Helsinki, Ghent, Luzern, Geneva, Utrecht, Metz, Essen, Gdansk, Riga, švédska Uppsala či fínske Oulu.

Ako vôbec dostal Daniel nápad založiť si firmu, ktorá sa bude venovať svetelným inštaláciám?

Prišlo to samo. Oslovil ma môj kamarát a light dizajnér sedemminut, nech mu pomôžem s manažmentom jeho inštalácie For Peace na festival v Rige. Po tomto festivale nám vlastne prišlo zaujímavé rozbehnúť to naplno a ísť s tým do sveta. Neskôr sa k nám po diskusiách pridali aj ďalší. A už za sebou máme viac ako 22 festivalov v Európe,” objasnil nám.


Foto: archív D. Franka

Práve s umelcom sedemminut a jeho momentálne najžiadanejším dielom „For Peace“ sa v priebehu februára predstavia na prestížnom festivale Ignite na Floride, zameranom na spojenie umenia, svetla a technológií.

For Peace je svetelná inštalácia 50 bežcov, je dlhá 125 metrov a momentálne z nášho portfólia asi najžiadanejšia. Jej hlavným mottom je “For Art, For Freedom, For Peace!” 

Foto: archív D. Franka

Množstvo významných umelcov

Agentúra však spolupracuje aj s ďalšími významnými slovenskými umelcami. Medzi nimi je napríklad Viktor Frešo, ktorého svetelný balón „Mega Viki“ navštívil krajiny ako Holandsko a Nemecko, a tiež Pavol Truben, ktorého „jogíni“ zaujali na podujatiach v Rumunsku, Švajčiarsku a zaznamenali fenomenálny úspech vo Fínsku. Trubenovo dielo sa zaoberá aktuálnymi témami, ako sú vyhorenie a mentálne zdravie, ktoré sú Fínom veľmi blízke.

Zaujímalo nás, aká vládne v pomerne netradičnej oblasti podnikania konkurencia.

„Popravde ani neviem, ale v rámci Európy existuje organizácia ILO, ktorá zastrešuje umelcov pracujúcich so svetlom a inštaláciami. Ja sa skôr zameriavam na spoluprácu so slovenskými umelcami, oni s celosvetovými. Verím, že Slováci majú obrovský potenciál, len to treba vedieť komunikovať, “predať” a zaujať. A toto je moja parketa. Vyhľadávať príležitosti, komunikovať, predávať a poskytnúť umelcom servis na profesionálnej úrovni.” 


Foto: archív D. Franka

V konkurencii sa nestratia

Daniel Franko teda úspešne pomáha prezentovať prácu domácich autorov na medzinárodnej úrovni. Jeho aktivity nielenže podporujú slovenských umelcov, ale tiež otvárajú dvere pre budúcu spoluprácu v oblasti kultúry a umenia.

„Som úprimne rád, že Slováci prezentujú svoje nielen svetelné umenie po celej Európe. Od začiatku som nepochyboval o tom, že táto iniciatíva môže byť úspešná. Slovenské svetelné inštalácie a objekty často uspejú v konkurencii 200 či 300 diel a neraz sa dokonca dostávajú do pozície headlinerov.”


Foto: archív D. Franka

Festivalov, kde sa dokáže s umelcami uplatniť, je vraj dostatok.

Takmer každé mesto ma istú formu svetelného alebo multižánrového charakteru. Len v Európe je ich viac ako 300. Na niektorých festivaloch sme už boli aj dvakrát. Príležitosti teda sú, veľa záleží od ponuky, rozpočtu a možností… Bol by som rád, ak by sme sa dostali na americký trh a časom možno do Ázie a Austrálie,” dodal na záver.

Pridajte komentár