fbpx
EASTMAG
Backwards
Foto: archív Backwards

The Backwards aj v Košiciach odohrajú koncert pre fajnšmekrov

Oživia Beatles z roku 1966. Muzikanti z kapely The Backwards sa tentoraz rozhodli pre atypický projekt, keď svojich fanúšikov potešia koncertom, mapujúcim posledné turné Beatles. Tešiť sa môžete aj na nové kostýmy, komplet nové nástroje a dokonca začujete i indický sitár. Koncert sa vďaka Mestskému divadlu Košice uskutoční v Historickej radnici už 25. novembra.

Aktuálne strávite november a december na turné po slovenských a českých mestách. Môžete trošku priblížiť, na čo sa môžu vaši priaznivci tešiť?

Dalibor Štroncer (John Lennon): Je to turné, ktoré mapuje posledné turné Beatles v roku 1966, konkrétne albumy Rubber Soul a Revolver.

Nazvali sme si to interne edukatívny koncert, pretože zahráme menej známe pesničky, dokonca aj piesne, ktoré sme vôbec nehrali. Dokonca je tam jedna pieseň na záver, kde sa využívajú už len slučky, pretože konkrétne Tomorrow Never Knows Beatles nahrali na prvýkrát. Púšťali cez magnetofón rôzne slučky, ktoré boli nastrihané v rôznom náhodnom poradí.

A ako hovorím, piesne sú viac o počúvaní. Máme tam dokonca aj indický sitár. Nové kostýmy boli šité špeciálne kvôli aktuálnemu turné a komplet sme kupovali nové nástroje. Takže aj gitarový park je obmenený práve kvôli tomuto turné.

Foto: archív Backwards

Nemáte strach, že keď tam dáte menej známe skladby a ľudia väčšinou čakajú odrhovačky, tak ostanú sklamaní?

Dalibor: Teraz sme to poňali tak a zvykneme to aj tak ohlasovať na koncerte, že je to jeden zo série výchovných koncertov, pretože ľudia si neuvedomujú, koľko dobrých pesničiek vlastne skupina Beatles za sebou má. Dokopy je to až nejakých 220 piesní. Najviac profanované sú Yellow Submarine, Hey Jude, Let It Be, a Imagine, ale Imagine je vlastne už po rozpade Beatles sólová Lennonova pesnička.

Takže nič z nich nezahráte?

Dalibor: Yellow Submarine hráme, takže si myslím, že minimálne polovička publika už bude spokojná, že svoju pesničku počula. (Smiech.) Ale naše publikum sa vždy rozdeľuje na dve časti.

Jedna je taká, ktorá chce počuť všetky hity na jednom koncerte. V takomto štýle robíme koncerty často. A potom je to tá druhá polovička – fajnšmekri, ktorí majú radi Beatles. A ich práveže teší, že im naživo zahráme vec, ktorú takto ešte od nikoho nepočuli. Napríklad Rain.

Miro Džunko (Paul McCartney): Minule bola napríklad jedna pani, a to som bol sám prekvapený, úplne nadšená z toho, že sme hrali She Said, She Said a to bola jej naj a nik to nehrá. Každý si skrátka v playliste nájde niečo svoje.

Tešíte sa na košický koncert? Aké je to hrať pred domácim publikom?

Miro: Tešíme sa na to v každom prípade. Doma však máme vždy najväčší stres pred koncertom. Smejeme sa, že vlastne hráme doma – on býva 150 metrov odtiaľto a ja som tu pár metrov tiež celý život vyrastal vedľa Historickej radnice. Keď som bol malý, bol som tu na Discopříběh a na Levieho kráľa. (Smiech.)

Je ešte ohľadom Beatles niečo, čo vás ešte dokáže prekvapiť? Pri dodatočnom štúdiu po tých troch desiatkach rokov?

Dalibor: Keď sme v roku 2014 rozbiehali projekt Beatles Legends, ktorý mapuje všetky štyri hlavné obdobia – Beatlemania, albumy Revolver, Sgt. Pepper, Magical Mystery Tour a na záver Abbey Road, Let It Be a Biely album, vtedy som konkrétne osemnásť mesiacov programoval zvuky, ktoré používali originál Beatlesáci na svojich nahrávkach. No a keď som pitval jednotlivé stopy, tak som bol unesený z toho, že ten aranžmán, ktorý robil George Martin, je proste fantastický. Zvlášť na albume Abbey Road. Bolo to fakt veľké prekvapko, keď som to potom aj musel fyzicky na tých klávesoch zahrať – musel som rozvrhnúť jednotlivé klávesy, kde čo hrám, aby som bol schopný zahrať čo najviac z toho, čo je na nahrávke. Konkrétne išlo pesničky Something, Here Comes the Sun či Golden Slumbers. Pre mňa, čo vlastne od detstva počúvam Beatles, keď sa potom človek sústredil zvlášť na tie aranžmány, to bolo niečo krásne.

Miro: Fakt ako sa hovorí, naozaj vychytal tie zvuky. A je celkom zaujímavé sledovať počas koncertu, ako to stále prepína a musí riešiť na tých klávesoch, aby tam zazneli naozaj všetky tie zvuky. Napríklad konkrétne na 66 Tour, čo teraz budeme hrať na koncerte, je jedna taká perlička, jedna pesnička, kde hrá na gitare a s lakťom zároveň hrá na klávesoch. To ma veľmi pobavilo, keď sme to nacvičovali.

Foto: archív Backwards

Dalibor: Ja som si vytvoril taký vlastný ekosystém na klávesoch a hovorím, aby sme mohli naživo skúsiť oživiť to, čo je na nahrávke. Pretože ranné nahrávky Beatles boli najprv dvojstopové, štvorstopové, ale potom už prišli aj osemstopové nahrávky a tzv. downmix, to znamená, že oni potom mali k dispozícii už až 16 stôp. Už tam bolo strašne veľa zvukov a sprievodných ´cinkatiek´, ktoré sú komplikované na vysvetlenie, ale aby sme to všetko zahrali naživo, naprogramoval som to, aby to tam bolo. Znamená to, že aj ten najzarytejší poslucháč, tých posledných 5 %, ktorý má nastražené uši, si príde na svoje.

Sú fanúšikovia nároční?

Miro: Samozrejme, chodí nám konštruktívna kritika, keď náhodou jedno slovo zle zaspievame.

Zhrňme teda ešte, na čo sa aktuálne v Košiciach môžu návštevníci koncertu tešiť.

Miro: Samozrejme aj na známe single, ako Michelle, Norman, Hey Jude, Nowhere Man, Norwegian Wood, čo je skladba so spomínaným sitárom. Proste ľudia, ktorí len trošku sú milovníci Beatles, tie veci musia poznať.

Dalibor: Sranda je, že keď sa človek započúva do Beatles a ide jeden album za druhým, v podstate to môže kontinuálne počúvať a nemá tam chvíle, že toto prepínam, to sa mi nepáči. Všetko sú to dobré veci.

Foto: archív Backwards

Budúci rok oslávite 30 rokov na scéne. Chystáte niečo špeciálne?

Dalibor: V Česku už máme, a vlastne aj na Slovensku v Žiline, kontrahované koncerty so symfonickým orchestrom. To znamená, že tam bude okrem nás 40 ďalších muzikantov. Ešte pred koronou sme stihli odohrať 5 takýchto vystúpení a je to zase niečo iné. Sústredíme sa tam samozrejme na skladby, kde Beatles využívali orchester. Dokonca aj harfu v skladbe She’s Leaving Home. Náš Ringo musí nacvičiť Good Night, čo je vyslovene orchestrálka s jeho spevom z Bieleho albumu.

Miro: Je to jediný náš koncert, kde má každý z nás sólo pesničku s orchestrom. Inokedy je to nespravodlivé, lebo ostávam sám len ja, napríklad pri Yesterday.

Na našom FB EastMag si teraz môžete zasúťažiť o 2 vstupenky na košický koncert.

Pridajte komentár