EASTMAG
detičky v lese
Foto: FB materskej školy

Materská škola na Krosnianskej ohuruje aktivitami ako finančná gramotnosť či kritické myslenie. Vystihuje ju inklúzia i mamičkovský prístup

Nájsť materskú školu, ktorá je priamo pri lese, no predsa v meste, kde sa deti učia základom finančnej gramotnosti i kritickému mysleniu, angličtinu majú každý deň, nebráni sa inklúzii a otvorená je aj počas letných prázdnin, nie je utópia. V Košiciach presne takú nájdete na Krosnianskej ulici 6. Navyše poteší maximálne individuálny prístup a skutočnosť, že hoci je súkromná, poplatky za ňu sú naozaj výhodné.

Poloha pri lese zaručuje nielen v letných horúčavách aspoň trošku chladnejší vzduch, no najmä jedinečnú možnosť vybehnúť s deťmi medzi stromy a sparné dni stráviť v ich príjemnom chládku.

„Výlety do lesa robievame so staršími detičkami pravidelne počas celého roka. Keďže sme otvorení aj v lete, čo je pre mnohých rodičov veľký benefit, zvykneme sa do prírody vybrať s ruksakmi hneď po raňajkách a všetky aktivity robíme práve tu. Poloha škôlky je naozaj perfektná,“ konštatuje riaditeľka Michaela Šarišská.

Foto: FB materskej školy

Učenie hrou a zážitkom, prvé dotyky s vedou

V materskej škole vychádzajú z klasického štátneho vzdelávacieho programu, ktorý obohatili o vlastný školský vzdelávací program.

„Snažíme sa vzdelávanie trošku priblížiť 21. storočiu, aby bolo iné, ako si ho my starší pamätáme. Veľmi dbáme najmä na zážitkové učenie, aby sa deti učili vyslovene hrou alebo nejakým zážitkom. Niečím, čo samy uvidia, zažijú, ucítia. Potom im to v ich hlavičkách ostáva. Máme tiež spoluprácu s Vedeckým brlohom – košickou organizáciou, ktorá popularizuje vedu hravým spôsobom. Na základe našej iniciatívy ešte minulé leto vznikla sekcia deviatich brlohov na každý mesiac.“ Aktuálne napríklad deti zažili tému Veda v kuchyni, pozreli si rôzne pokusy, dozvedeli sa, prečo sa mlieko kazí, ako sa z neho dá urobiť maslo a podobne.  

Foto: FB materskej školy

Dôraz na komunikáciu

V materskej škole Krosnianska kladú tiež veľký dôraz na rozvoj komunikačných schopností detí. „Všimli sme si totiž, že detičky majú v tomto veku tendenciu odpovedať na otázku len poskytnutím kľúčovej informácie. Máloktoré ju rozvinie a pritom v požiadavkách na predškoláka, resp. pri nástupe do školy je, aby bolo dieťa schopné komunikovať v rozvitých vetách. Presne na to sme vytvorili vlastný program Adamko a Barborka objavujú svet.“ Ide o súbor aktivít, ktoré pedagogičky vytvorili na základe vlastnej metodiky.

Okrem toho deti učia základom finančnej gramotnosti a vštepujú im kritické myslenie.

„Nie je to však nič direktívne. My deťom väčšinou len predostrieme viaceré možnosti a povieme im dôsledky každej z nich. Konečný výber nechávame na nich. Tiež sa však snažíme klásť u detí dôraz na vystupovanie na verejnosti, skrátka na prezentačné schopnosti. Väčšie detičky si pripravujú programy pre menšiu triedu. Učíme ich všetko od začiatku – spôsob chôdze, úklon, vzpriamený stoj, súvislý prejav, artikuláciu. Tieto deti ešte nepoznajú trému, takže si to osvojujú veľmi jednoducho.“

Foto: FB materskej školy

Detičky berú už od dvoch rokov

Veľkým pozitívom je i zloženie pedagogického zboru, keďže každá pani učiteľka má nielen odborné vzdelanie, ale už má aj vlastné deti a dlhoročnejšiu prax.

„Priam z nich srší mamičkovský prístup k deťom, je to u nich úplne automatické. Zároveň sa však neustále vzdelávajú. V minulom školskom roku bolo ich vzdelávanie zamerané na inovácie vo výuke hudobnej výchovy. V tomto školskom roku už stihli absolvovať školenie Hejného metóda pre MŠ a Tréning fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina. Obe tieto metódy plánujeme zapracovať do školského vzdelávacieho programu v nasledujúcom školskom roku.

Do materskej školy Krosnianska prijímajú deti od 2 rokov, čo tiež nie je všade pravidlom.

„Nie je vôbec problém, ani keď ešte dieťatko nie je odplienkované alebo sa samo nedokáže najesť, v kolektíve sa to naučí veľmi rýchlo. Zafunguje davová psychóza a dieťa sa naozaj vyvíja rýchlejším tempom.“

Výhodou je tiež stabilita personálu, takže sa môžete spoľahnúť, že vaše dieťatko bude sprevádzať rovnaká pani učiteľka od 2 do 6 rokov.

Foto: FB materskej školy

Angličtina každý deň

Súčasťou školného je aj výuka anglického jazyka, ktorú majú deti každý deň. Lektorkou je riaditeľka škôlky, ktorá dlhé roky pôsobila aj ako lektorka angličtiny v štátnych materských školách.  

„Pracujem s detičkami od úplného nástupu a stále nabaľujeme ďalšie vedomosti, progres je jasne viditeľný. Zároveň aj rodičom posielam v rámci newslettra presný rozpis tém a slovnej zásoby, ako aj linky na pesničky, aby si to doma vedeli odkontrolovať, “ objasňuje M. Šarišská.

Pokračovanie na str. 2

Pridajte komentár