EASTMAG
bazár áut
Foto: shutterstock.com

Každý druhý nákup ojazdeného vozidla prináša zákazníkom problémy, dokazuje prieskum v siedmich krajinách

Nákup ojazdeného vozidla je pre mnoho európskych vodičov stále nočnou morou. 57 percent ľudí, ktorí si v posledných rokoch zaobstarali ojazdené vozidlo z tradičného bazáru alebo od súkromného predajcu, zistilo po nákupe poruchu alebo iný problém. Najväčšie obavy majú ľudia z nepoctivosti predajcov, stočených tachometrov a zatajených nehôd.

Medzi jednotlivými krajinami existujú značné rozdiely. Pri zvažovaní nákupu auta zo zahraničia zákazníkov najviac brzdia obavy zo zložitosti procesu a komplikovaného riešenia prípadných reklamácií.

Prihláste sa do newslettra
Každý týždeň tipy na články, pozvánky na akcie a súťaže.

Zdroj: Carvago

Výrazné regionálne rozdiely

    Najzásadnejším zistením prieskumu sú výrazné regionálne rozdiely vo vnímaní rizikovosti nákupu ojazdeného vozidla. Dáta odhaľujú jasnú deliacu čiaru: V Rumunsku ho ako „veľmi“ alebo „pomerne stresujúci“ vníma 88 % respondentov, v Poľsku 84,4 % a na Slovensku 78,9 %, zatiaľ čo v Rakúsku len 15,7 %. Taliansko (51 %) a Česká republika (36,5 %) sa nachádzajú uprostred tohto spektra. Aj v Nemecku, často mylne považovanom za de facto záruku bezproblémovej kúpy, označil nákup ojazdeného vozidla za stresujúci každý štvrtý respondent (23,9 %).

    REKLAMA
    REKLAMA

    Miera obáv koreluje s reálnymi problémami, na ktoré respondenti v súvislosti s nákupom ojazdeného vozidla narazili, ako sú podvody so stočenými tachometrami či predaj zle opravených vozidiel po ťažkých haváriách. Intenzita obáv sa líši región od regiónu: strach zo stočeného tachometra dosahuje vrchol v Rumunsku (78,3 %) a Poľsku (74,6 %).

    „Výsledky nášho prieskumu jasne ukazujú, že v oblasti predaja ojazdených vozidiel zostáva Európa pomyselne rozdelená na dva svety. Naším cieľom v Carvago je túto priepasť preklenúť a ponúknuť všetkým našim zákazníkom, či už žijú v Bratislave, Bukurešti alebo Miláne, rovnako vysoký štandard bezpečnosti a istoty pri nákupe vozidla,“ hovorí Viktor Holík, Country Manager Carvago Slovakia.

    Zdroj: Carvago

    Takmer polovica kupujúcich čelí nečakaným opravám

    Z prieskumu jednoznačne vyplynulo, že obavy verejnosti nie sú márne. Respondenti boli totiž dopytovaní aj na reálne skúsenosti s obstaraním vozidla z druhej ruky, pokiaľ v posledných rokoch nakupovali oni sami alebo niekto z ich najbližších. A ukázalo sa, že nejaký problém muselo riešiť 57,4 percent kupujúcich. Najčastejšia bola technická porucha vyžadujúca opravu (v priemere 48 %), pričom napríklad na Slovensku to bolo dokonca 54,9 %. V takmer štvrtine prípadov pritom náklady na opravu presiahli 1000 eur.

    Niet divu, že vzhľadom na negatívne skúsenosti s miestnymi bazármi ľudia často zvažujú obstaranie vozidla inou cestou vrátane dovozu zo zahraničia. Ako hlavné bariéry však vnímajú zložitosť celého procesu (48,2 %), obavy zo záruky (v Taliansku 53,3 %, na Slovensku potom 57,6 %) a jazykovú bariéru (napríklad v Česku 42,5 %).

    Zdroj: Carvago

    Prieskum prebiehal formou online dotazníka v Českej republike, Taliansku, Poľsku, Nemecku, Rakúsku, Rumunsku a na Slovensku v septembri 2025. Štatistiky jednotlivých odpovedí zahŕňajú iba respondentov, ktorí v úvodnej otázke uviedli, že oni sami alebo niekto z ich najbližších kúpili v posledných piatich rokoch ojazdené vozidlo v autobazáre, u dealera značky alebo od súkromného predávajúceho.

    tlačová správa

    Pridajte komentár