fbpx
INDEX MAG

Anketa: Má skrývanie lajkov na sociálnych sieťach význam?

Instagram vyskúšal skrývanie srdiečok vo viacerých krajinách ešte na jeseň roka 2019, medzi nimi bolo aj Slovensko. K tomuto kroku sa spoločnosť Facebook, pod ktorú patrí aj Instagram, mala odhodlať aj v dôsledku snahy a prevencie duševného zdravia ľudí pre zamedzenie porovnávania sa s inými v počte srdiečok.

Spýtali sme sa preto prostredníctvom platformy medializuj.sk odborníkov z rôznych sfér, na ich názor na túto tému.

Milan Novotný, marketingový špecialista

Hlavným dôvodom, prečo začal Instagram skrývať počet srdiečok/lajkov, je kvôli jeho efektu na psychické zdravie jednotlivcov. Počet lajkov sa stal dôvodom nízkeho sebavedomia a kyber šikany a teda odstránenie tejto možnosti môže byť rozumný krok. Pre firmy a marketing to nemusí mať negatívny vplyv, pretože už teraz sa využívajú nástroje na analýzu kvality sledovateľov influencerov a vyhodnocujú si efekt príspevku spätne.

Samozrejme, počet lajkov môže mať niekedy význam, nie je ale dobrým na vyhodnocovanie efektivity u influencera. Veď porovnajme si čo znie logickejšie pre váš biznis: Zaplatil som za príspevok na Instagrame a jeho dosah bol 7 000 ľudí, bol zdieľaný 32-krát a získal 152 klikov cez bio influencera.

Magdaléna Sosnaková, podnikateľka

Skrývanie srdiečok má určite význam v prvom rade v prvom rade pre ochranu mladej generácie, ktorá bola niekedy až závislá od množstva srdiečok a pre ich zvýšenie riskovali napríklad pri tvorbe danej fotky. Kto mal medzi mládežov v kolektíve menej srdiečok, akoby bol menejcenný… Z môjho profesionálneho pohľadu je skrývanie srdiečok vhodné kvôli konkurenčnému prostrediu. Ja nemôžem podľa ich počtu zistiť, ako sa darí konkurencii, či ich fotka s oblečením má úspech alebo nie, rovnako tak oni nemôžu vedieť, nakoľko je môj model populárny medzi mojimi sledovateľkami.

Ako matka dospievajúcej dcéry, rovnako ako podnikateľka s módnym biznisom, úplne súhlasím s tým, že sú srdiečka skrývané.

Adam Pardel, CEO digitálnej agentúry

Skrývanie lajkov je aktuálne v testovacej fáze- teda FB a IG vyhodnocujú, aký bude mať táto zmena dopad na správanie sa užívateľov. Na jednej strane štúdie hovoria, že FB a IG chce týmto spôsobom docieliť, aby ľudia viac zdieľali autentický obsah a menej sa starali o to, či sa masám páči alebo nie. Preto pri príspevku vášho kamaráta uvidíte, koľkým iných kamarátom sa to páči, ale neuvidíte (s výnimkou autora postu), koľko bolo celkovo lajkov/srdiečok. Otázkou je, ako sa toto prejaví na správaní influencerov – ktorí sa medzi sebou “hodnotia” podľa týchto – doteraz viac menej verejných informacií.

FB/IG chce týmto bojovať voči “depresiám” spôsobovaným u mnohých mladých ľudí ,ktorí sa stáli závislí od toho, že ich okolie hodnotí podľa počtu lajkov/srdiečok.
Iba čas ukáže, ako na to reálni ľudia budú reagovať
.

Alica Šromovská, špecialistka na sociálne siete

Skrývanie sa týka primárne Instagramu, kde to už je vidieť. Instagram má byť o pozitívnych emóciách, príjemnom obsahu, nemá sa zmeniť na honbu za počtom srdiečok (čo v súčasnom stave je). Po skrytí počtu srdiečok príspevky prestanú pôsobiť psychologicky na používateľov v zmysle “tento príspevok má veľa srdiečok, aj moji kamoši dali srdiečko, teraz musím aj ja. MUSÍ sa mi to páčiť!”. A to je za mňa pozitívny krok.

Andrej Irša, rezbár a publicista

Má to význam. Iných v tomto neobmedzujem, ale sám nepoužívam, alebo len veľmi málo. Nemám nič proti vyjadreniu pocitov, ale v odborných diskusiách je lepšie, ak tam tie emócie nie sú.

Svojho času som potreboval pre prípravu štandardov poznať názory skupiny, ktorá ich bude používať. Jeden z oslovených vyvesil túto stručne definovanú požiadavku na svoju FB stránku, avšak so svojím komentárom, ktorý bol značne odlišný od skutočnosti. Drvivá väčšina diskutérov používala emotikony v neprimeranej miere a držala sa smeru, ktorý vytýčil oslovený. S odstupom času sa ukázalo, že pravda je predsa len iná. V samostatných diskusiách si nechali záujemcovia vysvetliť to, čo v jednostranne ladenej diskusii možné nebolo. Emotikony považujem za sprievodný znak neochoty veci riešiť konštruktívne. So svojím diskusným fórom, ktoré má cca 24 000 príspevkov, mám podobnú skúsenosť.

Môj portál rezbarstvo.sk je momentálne v úpadku, pretože aktivitu prevzali sociálne siete, kde je v oveľa väčšej miere agregovaná nenávisť. Súvisí to pravdepodobne s tým, že na FB reagujú ľudia okamžite cez telefón a kdekoľvek. V minulosti to bolo doma a od počítača, čiže príspevky boli viac zvážené a myšlienky korigované.

Alena Hrehušová, majiteľka cestovnej kancelárie

Nie, nemá to význam, lebo je to slobodné vyjadrenie každého človeka na sociálnej sieti, či sa mu daný príspevok páči, alebo nepáči a hlavne, keď vlastník profilu má nastavené súkromie len pre priateľov, tak očakáva ich reakciu. Taktiež si to neviem predstaviť na firemných profiloch, kde je dôležitá reakcia klientov, fanúšikov stránky. Za mňa nerušiť toto tlačidlo.

Pridajte komentár