Presne pred sto rokmi sa uskutočnil prvý let z Letiska Košice. Podľa dobovej tlače to bolo 5. mája 1924 na linke Praha – Bratislava – Košice. Išlo o jednomotorový dvojplošník typu A.14, ktorý bol upravenou verziou nemeckého lietadla Brandenburg CI, vyvinutého počas prvej svetovej vojny. Jeho maximálna rýchlosť bola 170 km/hod. Krídla i trup boli zhotovené z dreva a potiahnuté plátnom. Lietadlo vážilo sotva 933 kg a malo otvorenú kabínu, v ktorej boli dve sedadlá za sebou – pre pilota a cestujúceho.
Lietadlo Brandenburg CI bolo pôvodne vojenským lietadlom. Prečo odrazu prevážalo civilistov? Vysvetlil nám to pre East Mag riaditeľ Múzea Letectva Slovenského technického múzea Miroslav Hájek.
„Prvý let bol skrátka daný možnosťami, aké vtedy boli. Lietadlá boli vojenské. Skončila 1. svetová vojna, vznikla prvá Československá republika a existovalo veľmi veľa výrobcov vojenských lietadiel, ktorí vyrábali bombardéri a stíhačky. A práve tieto bombardéry boli svojou konštrukciou najbližšie k civilným lietadlám, a tak sa začali upgradovať. Vo fabrikách totiž boli zamestnané tisícky ľudí, tak čo s nimi ďalej? Preklopili sa teda na leteckú dopravu, o ktorej vedeli zanalyzovať, že bude mať veľkú budúcnosť.”
Prvými pasažiermi boli novinári – dostali skafandre, čižmy i šály
Československá republika bola tvarom dlhá, takže z Prahy do Košíc, ktoré boli hlavným mestom regiónu, sa ponúkala budúcnosť leteckého spojenia. „Prvý pilot síce letel v otvorenej kabíne, ale potom sa to uzavrelo, zväčšoval sa počet pasažierov preprava bola komfortnejšia, už nefúkalo. Kým prvé lietadlá mali 12 cestujúcich, v 30. rokoch to narástlo na 40. Počas 2. svetovej vojny sa to opäť posunulo technickým skokom a po nej už vznikla éra zlatého veku letectva,” ozrejmil M. Hájek.
Prvý let si zrejme pasažieri, ktorými boli z Košíc do Bratislavy novinár Józef Jarno a z Bratislavy do Košíc novinár Jan Hrabě, veľmi neužili. Pri rýchlosti letu 150 km/hod im nemohlo byť v otvorenej kabíne príjemne. Aby nezmrzli, mali na sebe skafander. Rado Mlýnek v článku 100. výročie prvého komerčného letu v Letiskovom magazíne uvádza, že „mechanici obliekli cestujúceho do kožušinovej kombinézy, dostal vysokú teplú obuv, leteckú kuklu s okuliarmi a dlhý šál.”
Lietadlo Brandenburg CI dnes nájdete v Národnom technickom múzeu v Prahe
Lietadlo podľa zistení R. Mlýnka potrebovalo na rozjazd len 45 metrov, po pristátí bol dojazd 60 m. Dĺžku malo 8,4 m, výšku 3,13 m a poháňal ho šesťvalcový, vodou chladený piestový radový motor, ktorý vyvíjal maximálny výkon 170 kW, čo stačilo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 170 km/hod.
Spomínané lietadlo dnes môžete nájsť v Národnom technickom múzeu v Prahe.
Hoci by sa nám mohlo zdať, že sme boli v porovnaní so svetom v oblasti letectva pozadu, nie je to tak. Riaditeľ Múzea letectva skonštatoval:
„Vôbec nie. V tom období totiž bolo hlavné bojisko v Európe. Všetky štáty sa museli prispôsobiť vojne. Letísk sme vzhľadom na hornatosť Československa nemali veľa, ale do zahraničia sa lietalo pomerne veľa a často.”
Pokračovanie na ďalšej strane.
Pridajte komentár