Home office nám poskytuje omnoho viac času a priestoru na pracovanie aj mimo racovnej doby. Flexibilita, ktorá je pri práci z domu benefitom, vie zároveň veľmi jednoducho spôsobiť, že pracujeme takmer neustále. Aj v téme Psychohygiena na home office sa venujeme tomu, aké dôležité je zachovávať work-life balance, teda rovnováhu a medzi pracovným a súkromným životom.
Pracovať viac, samozrejme, nemusí byť vždy na škodu. Vypnúť od pracovných povinností a zrelaxovať myseľ aj telo je však potrebné stále. Len tak totiž vieme načerpať nové inšpirácie, prísť na nové nápady a tie potom zužitkovať pri práci a sebarozvoji.
Ako na work-life balance na home office?
1. To Do List
Pri práci z domu vám pomôže zoznam úloh a toho, čo všetko musíte vybaviť. V závislosti od vašej práce si môžete pripraviť týždenný zoznam či výber úloh, ktoré musíte zvládnuť v jeden deň. Nezabudnite si pritom určiť priority a ako prvé splňte tie najdôležitejšie úlohy.
2. Neskáčte z práce na prácu
V pohodlí domova je o čosi ťažšie udržať sa sústredený. O to viac síl musíte vynaložiť, aby ste dokončili svoju úlohu. Preto je dôležité naučiť sa filtrovať (čo sa zíde vlastne vždy).
Ak pracujete na jednej úlohe, venujte sa len jej. Odstavte sociálne siete a dajte si na čas pauzu aj od pracovných mailov, prípadne si ich prečítajte, ale neodpisujte a neskáčte hneď do vecí, ktoré sú predmetom správy (ak to nie je ASAP). Nemeňte svoje pracovné návyky a snažte sa pracovať najmä efektívne.
3. Zariaďte sa flexibilne
Vyhraďte si pracovný čas. Áno, môžete si ho trošku pozmeniť oproti času, ktorý trávite v priestoroch firmy. Začínajte ráno skôr, prípadne neskôr – ako vyhovuje vám a ostatným členom vašej domácnosti. Samozrejme, naplánované hovory už asi meniť nebudete.
Ak však napríklad potrebujete dlhšiu obednú prestávku, aby ste skontrolovali štúdium vášho drobca, tak si ju urobte. Ste sám strojcom svojho časového harmonogramu. Mali by ste vedieť, kedy čo potrebujete mať hotové, kedy si môžete od práce odbehnúť a – to je dôležité – aj kedy si ju budete vedieť dohnať.
4. Vypínajte
Zásadné, ba dokonca až zlaté pravidlo. Počítač máte doma stále po ruke a v ňom pootvárané okná s prácou, maily. Po tom, čo skončí pracovná doba, necháte všetko tak a večer, popri televízii, si len tak – námatkovo – skontrolujete maily, či nie je niečo nové v pracovnej konverzácii… Skúste to nerobiť a svoj voľný čas využiť inak, nepracovne. Pretože takto sa pokojne môže stať, že sa karanténny home office zmení na 15 hodín práce, jedenie a spánok.
Ak môžete, vypnite po svojej pracovnej dobe všetky pracovné záležitosti. Ak nemôžete, aspoň na ne nechoďte kurzorom 🙂
5. Rozvíjajte sa
Čas doma, kedy nepracujete, venujte svojim blízkym. Posilňujte rodinné vzťahy, pomáhajte deťom učiť sa, vymýšľajte spoločné aktivity, ako sa zabaviť.
Čas pre seba využijte na sebarozvoj – čítajte knihy, ktoré vás bavia, oprášte cudzí jazyk, začnite sa učiť nový, pustite sa do skrášľovania domácnosti alebo cvičte. Všetky tieto aktivity vás v niečom rozvíjajú – veď aj sledovaním seriálov po anglicky zlepšujeme naše znalosti 🙂
Mimopracovné aktivity vás privedú na iné myšlienky a oddýchnutý človek predsa pracuje efektívnejšie a kvalitnejšie ako ten, ktorý je neustále ponorený v práci, nie? Ak máte svoje tipy, ako doma krotiť pracovný zápal, dajte nám vedieť do komentára na Facebooku.
[…] chodiť von na rozhovory a reportáže, sa pre mňa počas karantény toho veľa nezmenilo, práca z domu je pre mňa stále rovnaká. Akurát teraz takto pracuje každý a všetky rozhovory môžem teda […]
[…] všetci doma. Veríme, že im pripravený program prinesie radosť do domácností a udrží ich work-life balance, ktorý je dôležitý aj počas home office,” hovorí Juraj […]
[…] robiť počas dňa – Skončil skôr, ako som niečo stihol, možno majú mnohí z nás popri práci z domu. Ak chceme byť realistickí, určite sme sa s takými dňami, kedy nemalo zmysel ani dávať dole […]
[…] prácu, nepracujete a venujete sa svojmu súkromnému životu a rodine. Počas home office treba rozlišovať pracovný čas a čas na relax, pretože aj ten […]
[…] množstvo ľudí. Po týždňoch a týždňoch si už možno každý našiel systém a rovnováhu, ako balansovať počas home office medzi prácou, rodinou, záľubami a povinnosťami v domácnosti. Aj vás však […]
[…] doma. Veríme, že im pripravený program prinesie radosť do domácností a udrží ich work-life balance, ktorý je dôležitý aj počas home office,” hovorí Juraj […]
[…] koronakrízy som si nevedel čas strávený doma za počítačom vynahradiť. Ale keď je všetko v rovnováhe, dokážem byť pracovne sústredený a spĺňať dohodnuté […]
[…] sú. Verím však, že aj prioritizácia týchto benefitov nadobúda nový rozmer. Napríklad taký home office, ktorému sa nedávno mnohé firmy vehementne bránili, sa nakoniec kvôli korone musel spustiť na […]
[…] z Human Dynamic Europe, ktorý sa bude venovať aj možnostiam, ako zveľaďovať vzťahy a mať životnú rovnováhu napriek tomu, že žijeme a pracujeme z domu. Myslím, že táto téma môže zaujať nielen […]
[…] z Human Dynamic Europe, ktorý sa bude venovať aj možnostiam, ako zveľaďovať vzťahy a mať životnú rovnováhu napriek tomu, že žijeme a pracujeme z domu. Myslím, že táto téma môže zaujať nielen […]
[…] To je rovnako dôležité pre to, aby ste sebe a svojmu organizmu nastavili pravidelný režim pre udržanie work-life balance počas home office. Nezačínajte ráno s mobilom v ruke sledovaním, čo všetko ste počas noci […]
[…] Máte vlastné tipy, ako si poradiť s odsúvaním úloh? Dajte nám o nich vedieť v komentári. Ak máte opačný problém a pracujete príliš veľa, prečítajte si, ako si udržať work-life balance na home office. […]