V prvej polovici marca začali na Slovensku platiť preventívne opatrenia pre zamedzenie šírenia koronavírusu. Množstvo spoločností, ktoré si môžu dovoliť pracovať z domova bez výraznejších obmedzení, pristúpilo zodpovedne k tomuto kroku. Home office svojim zamestnancom nastavili aj IT firmy v Košiciach.
Momentálne prebieha 3. týždeň domácej karantény aj generálnemu riaditeľovi T-Systems Slovakia Danielovi Giebelovi. V piatok 27. marca 2020 sme ho zastihli pri prvej návšteve firmy po 2 týždňoch.
Za akým účelom ste navštívili firmu?
Doposiaľ som bol 2 týždne doma preto, pretože som bol predtým v zahraničí. Do kancelárie idem kvôli pracovným záležitostiam – fyzicky vyriešiť záležitosti, s ktorými neviem pohnúť. Zároveň chcem pozdraviť a prejaviť súdržnosť s ľuďmi, ktorých práca si vyžaduje byť v priestoroch firmy. Aj pre ich ochranu a bezpečnosť sme zaviedli všetkým ostatným zamestnancom home office, aj ja budem naďalej pracovať z domu.
Vyhovuje Vám práca z domu?
Musím sa priznať, že osobne nie som veľký fanúšik home office. Som spoločenský človek a chýbajú mi ľudské interakcie.
A vyhovuje podľa Vás home office T-Systems Slovakia?
Myslím si, že veľká výhoda a pridaná hodnota firmy tkvie v tom, že sme všetci spolu na jednom mieste, v priestoroch spoločnosti. Vďaka tomu sa ľahšie pracuje – jednoduchšie spolu dvaja ľudia začnú spolupracovať – stačí sa prejsť, pozdraviť a začať konverzáciu. Zatiaľ však na home office fungujeme skvele, zaznamenali sme dokonca aj mierny nárast produktivity, čo bolo celkom prekvapivé. Ja som mal obavy z toho, že budeme všetci pracovať z domu, no vyzerá to tak, že sme naozaj schopný riadiť náš IT biznis z domova. Budeme takto pracovať tak dlho, ako bude treba, aj keď pri dlhšom časovom období tým môžeme stratiť výhodu toho, že sme všetci na jednom mieste. Hneď, ako to bude možné, sa však radi vrátime k nášmu normálnemu fungovaniu.
Ako podľa Vás vnímajú home office zamestnanci?
Naši zamestnanci sú v súkromí rodičmi, čo znamená, že v tomto období majú doma aj svoje deti. Toto môže byť stresujúcim faktorom – pracovať z domova popri deťoch, ktoré sú stále okolo vás a nechápu, že ste doma a zároveň pracujete. Ja sám mám doma 3 deti – 7, 4 a 1-ročné – takže viem, aké to je a aká je to výzva. Aj napriek tomu sa však firme darí a som veľmi hrdý na celý náš tím a na to, ako kolegovia zvládajú túto situáciu.
Ako sa Vám darí pracovať v rodinných podmienkach?
V prvom rade som si musel vybrať miesto, odkiaľ budem pracovať a ktoré bude od našich detí pomerne ďaleko, aby som mal pokoj na prácu. Tak sa mojím home office stal suterén. Potom máme s deťmi denný prísny denný harmonogram – dcéra má školu, učí sa z domu, aj zo školy, aj zo škôlky, mávajú online meetingy, ktoré trvajú približne 2 hodiny každý deň, čiže aj to ich zamestnáva. Keď je krajšie počasie, trávime čas na záhrade, kde sme im postavili provizórne cvičisko, aby boli v pohybe. Takto nejako sa to snažíme zvládať, ako sa dá.
Máte špeciálny denný harmonogram počas home office?
Je taký, ako keby som chodil do práce. Začínam ráno o 7:45, keď máme hovory s manažmentom. Pozorne sledujeme aktuálnu situáciu na Slovensku aj to, ako to vyzerá vo firme. Potom mám meetingy do popoludnia, ktoré sú teraz všetky na diaľku, takže najčastejšie som s telefónom pri uchu väčšinu pracovného času.
Bolo pre Vás ľahké začať pracovať na 100 % z domu?
Nie, pretože keď som chodil do kancelárie, vedel som prepínať z firemného prostredia a premýšľania do súkromného, keď som doma. Teraz nemám možnosť rozlišovať rôzne prostredia a je to trošku ťažšie. Z môjho home office sa teší moja manželka. Trávim viac času s rodinou aj preto, lebo odpadli rôzne stretnutia, eventy, večere, ktoré som z mojej pozície navštevoval. Deti ukladám spať a som doma, ak sa niečo náhodou stane – napríklad dnes syn vyliezol na kuchynskú linku a rozbil porcelánovú misku.
Máte nejaké pravidlá pre to, aby ste aj z domu pracovali rovnako produktívne?
Prvá vec, ktorá naozaj pomáha, je, že aj doma sa snažím do práce obliekať, ako keby som šiel do kancelárie. Nedávam si na seba až oblek, ale snažím sa nemať na sebe tepláky a udržiavať si rutinu. Potom to je určite tiché miesto pre prácu, najmä ak je väčšina práce komunikovanie s ľuďmi. Tretia, veľmi dôležitá vec je, že si treba uchovať pracovný čas a svoj osobný čas. To je podľa mňa dôležité k zachovaniu rutiny – keď skončíte prácu, nepracujete a venujete sa svojmu súkromnému životu a rodine. Počas home office treba rozlišovať pracovný čas a čas na relax, pretože aj ten potrebujeme.
Ako trávite čas doma vy, ak nepracujete?
Tým, že máme deti, tak sa u nás doma stále niečo deje 🙂 Doposiaľ sme často chodili von, na záhradu, do parkov, vyhýbali sme sa mestu a obchodom. S krajším počasím budeme tráviť vonku v prírode s deťmi ešte viac času.
[…] keď bola práca ťažká, bola to aj zábava, pretože tu je skvelý tím ľudí. Na Košice budem spomínať ako na priateľské otvorené a pohostinné prostredie, kde sme si s […]