Študent informatiky na Fakulte elektrotechniky a informatiky TUKE Patrik Koscelanský strávil zimný semester v lotyšskej Rige. „Chcel som stráviť čas v zahraničí, pretože stále som len počúval o cool ľuďoch, ktorí študovali v zahraničí a zapájali sa do rôznych dobrovoľníckych aktivít, tak som si povedal, že to skúsim, veď keby niečo, do odchodu som sa vždy mohol rozhodnúť neísť,” spomína Patrik, ktorý je momentálne vo 4. ročníku. Jeho plány na erasmus vyzerali na začiatku inak…
Výmenný pobyt začali riešiť ako šestica spolužiakov, nakoniec to dopadlo tak, že na erasmus šli dvaja do Slovinska a Paťo šiel do Rigy sám. „Nemal som nijakú preferenciu, že chcem ísť práve do Rigy, ale hodnotím to nakoniec dobre, bol to dobrý výber, pobyt bol pre mňa prínosný aj produktívny.”
Erasmus v Rige
Na Riga Technical University študoval odbor Computer Systems. „Predmety sa síce líšili, no bolo to stále v rámci informatiky. Dozvedel som sa niečo nové aj zopakoval, čo som už vedel. Čo sa týka organizácie štúdia, nevnímal som nejaké veľké rozdiely v systéme – klasika prednášky a cviká. Akurát, počas môjho pobytu novú budovu pre fakultu, na ktorej som bol, ešte len stavali, tak sme nakoniec boli v jednej zo starších, menej vybavených budov univerzity. Po čase som si povedal, že štúdium v Košiciach mám vlastne celkom rád,” vysvetľuje Paťo.
Učivo prišlo Paťovi podľa jeho slovo o niečo ľahšie než v Košiciach. „Samozrejme, mohol som aj len vystihnúť ľahší semester, lebo také mávame aj my – jeden je ťažší, iný ľahší. Keď som si spravil svoju robotu a nenechával si ju na poslednú chvíľu, mal som čas ísť vonku.”
Aplikovaný inteligentný softvér
Aký predmet zo semestra v Rige ho najviac zaujal? „Predmet Vývojové metódy aplikovaného inteligentného softvéru, kde sme rozoberali napríklad to, ako funguje algoritmus pre zobrazovanie produktov v e-shope. Rozoberali sme to na jednoduchom príklade – ako sa e-shop rozhoduje, aký produkt ti odporučí. ”
Samozrejme, v rozvrhu sa vyskytli aj menej zaujímavé predmety. „Dali mi nejaké know-how či zaujímavé informácie, najskôr ich však asi nikde nevyužijem. Napríklad Evolúcia objektovo orientovaného softvéru – predmet, kde sme si na úrovni rôznych detailov priblížili 3 programovacie jazyky – Java, Python a Ada. Áno, možno teraz poznám lepšie ich aspekty, ale tento predmet mi do praxe veľa nedal. Napríklad jazyk Ada je už taký archaickejší a ľudia boli aj prekvapení, keď som im povedal, že sme sa o ňom učili.”
Do Rigy na Paťovo prekvapenie chodí na erasmus celkom vysoký počet Slovákov aj Čechov. Celkovo, zahraničných študentov bolo v hlavnom meste okolo 1 000.
„Bol som súčasťou zahraničnej triedy, kde bolo aj veľa študentov z mimoeurópskej zóny. Mal som aj super spolubývajúceho z Afganistanu. Potvrdilo sa mi, že naozaj všade sa nájdu dobrí ľudia. Najviac sa mi na mnohých z nich páčilo vnímanie dobrovoľníckych aktivít a činností, do ktorých sa zapájajú.”
Erasmus = cestovanie
Pobyt v Pobaltí umožnil Paťovi cestovať a spoznávať aj iné mestá a krajiny na sever Európy. Navštívil metropoly ako Tallinn či Helsinky. Využil možnosť bezplatného víza a vycestoval do Petrohradu. „Šli sme busom približne 10 hodín, ale určite sa oplatilo. ,Dekel‘ mi odpálil Tallinn. Nikdy som o tomto meste nič extrémne nepočul, ale veľmi sa mi zapáčilo pre veľké zachovalé centrum, ktoré má stredoveký nádych.”
Rozdiely v ekonomike štátu podľa študenta vidno, no nevie to porovnať s pomermi na dedine. „V centra mesta vidíte kvalitné cesty, nezanedbané budovy, žiadne škaredé bytovky. Ďalej od centra sa to, samozrejme, mení. Čo sa týka ľudského charakteru, sami Lotyši mi potvrdili, že sa cítia byť odmeranejší v porovnaní s nami, aj keď ja som nemal až taký pocit.”
Uznávanie predmetov
Ako jediný problém, ktorý vie zanieteného študenta stopnúť, vidí uznávanie predmetov. „Mne sa, našťastie, uznali. Mám však kamarátku z inej univerzity, ktorá musela kvôli pobytu opakovať ročník počas svojho štúdia, no nevadilo jej to. Problémom je, že na zahraničných univerzitách majú erasmáci menší výber predmetov a ťažšie sa nájde nejaká ,dvojička‘ k tomu vášmu.”
Zaujímavé je, že doma na TUKE sa Paťo cítil byť viac motivovaný vzdelávať sa. „Pri porovnávaní som si uvedomil, že naše predmety na FEI-ke ma zaujímajú, náš odbor je dobrý a baví ma.”
Je erasmus možnosťou, ktorú by mal využiť každý vysokoškolák? „Myslím, že ľudia by určite mali chodiť na výmenné pobyty. Ja som tak síce dávnejšie nepremýšľal, no vďaka času v Rige sa cítim byť viac Európanom a európske vzdialenosti mi už neprídu také veľké. Človek môže popri erasme cestovať a spoznávať ďalšie zaujímavé miesta. Nepoznám človeka, ktorý by sa vrátil zo svojho erasmu nespokojný. Fakt si myslím, že je potrebné, aby študenti chodili na erasmus.”
Pridajte komentár