Klaudia Krivá je študentkou Košickej akadémie softvérového vývoja, ktorá je zároveň aj učiteľkou na gymnáziu na polovičný úväzok. Pripravila článok o tom, ako sa rozhodovala, či ostane popri práci na part-time učiť, alebo sa pripojí do Visma tímu na plný úväzok.
Vízia stať sa programátorkou
Na školu KASV som sa však prihlásila s motiváciou uplatnenia v odbore ako programátorka. V škole som sa naučila veľmi veľa a na mnohých projektoch sme sa ja aj moji spolužiaci správali ako full-stack developeri. Samozrejme, nemali sme ešte dosť skúseností, ale musím povedať, že v súčasnosti sa zo spolužiakov stali kvalitní developeri, ktorí sa na svojich stážach vo firmách naučili presne to, čo potrebovali. Som hrdá na to, že sme mohli tvoriť jeden kolektív a oceňujem všetky firmy zapojené do projektu IT Valley, ktoré nám poskytli svojich mentorov a venovali nám svoj čas.
Ja som si vybrala vývoj mobilných iOS aplikácií a prijala som ponuku stáže vo Visme. Bola som rada, že som si mohla nechať vyučovanie v škole a dúfala som, že budem zvládať obidve profesie naraz. Bola som začlenená do menšieho tímu, ktorý pracuje na vývoji mobilných aplikácií používaných hlavne v severských krajinách. Potešila som sa, keďže som študovala v Dánsku a niekedy som sa stretla s užívateľmi, ktorí nám zanechali feedback v dánskom jazyku. Taktiež bolo príjemné spoznať nových ľudí z rôznych krajín cez Švédsko, Nórsko alebo Litvu.
Vývoj aplikácie Visma Employee
Najviac som ale ocenila to, ako som postupne, s podporou kolegov, naberala zručnosti a nachádzala súvislosti v spleti informácií, ktorá mi na začiatku vôbec nedávala zmysel. Vo veľkej miere k tomu prispel môj mentor Mišo Melich, s ktorým vyvíjame mobilnú aplikáciu Visma Employee. Aplikácia pre zariadenia s OS Android a iOS je určená pre našich kolegov. Používatelia si v nej môžu jednoducho prezerať svoje výplatné pásky, požiadať o dovolenku, PN, zapisovať dochádzku či požiadať o preplatenie cestovných a iných výdavkov. Aplikácia je využívaná najmä v škandinávskych krajinách, ale aj v košickej Visme. Mobilné aplikácie sú natívne, písané v Swifte pre iOS a Kotline pre Android, backend máme v .NET Core a hostujeme to celé na Amazon ECS v Docker containeroch.
Počas posledného roka som si ale všimla, že sedím na dvoch stoličkách naraz. Na stáži vo Visme som premýšľala o prípravách na hodiny a na hodinách zasa o projekte. Nehovorím, že sa to nedá skĺbiť alebo zvládnuť, avšak pokorne priznávam, že mne sa to nedarilo na 100 %. Prišiel čas rozhodnúť sa, či takto pokračovať ďalej a vyučovať pár hodín do týždňa, alebo sa naplno venovať jednej profesii. Rada by som zhrnula výhody obidvoch.
Impact vs. kariéra
Učiteľstvo: Impact na mladých ľudí. Vyučovanie nielen vedomostí, ale aj mentoring v osobnostnom raste. Štúdium problematiky tak, aby som ju vedela vysvetliť (prehĺbenie informácií). Možnosť prinášať inovatívne nápady a metódy. Vidieť rásť študentov. Letné prázdniny. (haha)
A čo programovanie? Kariérny rast. Práca na medzinárodných projektoch. Spoznávanie ľudí z iných kultúr a krajín. Práca na jednom projekte „do hĺbky“. Excelovanie v jednej technológii a poznávanie svojich limitov. V neposlednom rade je to práca v tíme.
Nechcem sa vyhnúť ani téme platu. Je známe, že programátori vo všeobecnosti zarábajú viac než mnohé iné odvetvia a môže sa zdať, že každý by si radšej vybral programátorstvo práve kvôli tomu. Verím však, že ľudia si radšej vyberú to, čo ich zaujíma a teší a uprednostnia to pred vidinou peňazí, za ktoré si pravú radosť a uspokojenie nekúpia.
Takto som sa snažila rozlíšiť svoje povolanie aj ja a v mojej súčasnej situácii som dospela k výsledku – programovanie. Úprimne si myslím, že sa mám momentálne sústrediť na naberanie nových znalostí naplno, aby som mohla ešte kvalitnejšie vyučovať iných a odovzdávať prax, ktorú, dúfam, počas nasledujúceho obdobia získam.
Ak by sa mi ale v budúcnosti naskytla príležitosť vyučovania na pár hodín popri práci, určite by som ju zvážila.
Článok pripravila Klaudia Krivá, Visma.
Pridajte komentár