Počas uplynulých dvoch týždňov sa v Kysuckom Novom Meste, Žiline a Poprade stretli mladí vynálezcovia a vynálezkyne, aby predstavili a otestovali štyri nové vynálezy. Tie vznikli vďaka spolupráci základných, stredných odborných a vysokých škôl v rámci vzdelávacieho programu MyMachine Slovakia. Deti vymýšľali a kreslili, vysokoškoláci vytvárali koncepty a stredoškoláci zhotovili funkčné prototypy. Napriek komplikovanému školskému roku sa podarilo vytvoriť planetárium Tajuplný vesmír, počítačové hry Dobrodružstvo Strelky a Mobilodronom po Slovensku a vysávač na rádioaktivitu Rádiošvábik.
Tajuplný vesmír z Kysuckého Nového Mesta
Samko zo Základnej školy na Nábrežnej ulici v Kysuckom Novom Meste si vysníval vynález, ktorý nazval Tajuplný vesmír. „Videl som veľa dokumentárnych filmov o vesmíre, ktoré ma veľmi zaujali, preto som sa začal o vesmír viac zaujímať. Aj tak si stále neviem jasne predstaviť, ako to v tom vesmíre vyzerá. Častokrát premýšľam, ako asi vyzerá naša slnečná sústava, kam ide Slnko, keď sa zotmie, ako je možné, že sa ráno zase objaví.“
Samkovej idey sa chytili študenti Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Navrhli pohyblivý model slnečnej sústavy, ktorý by deti mohli používať v triede ako učebnú pomôcku. Tento koncept do reality pretvoril a celý model zhotovil tím Strednej odbornej školy strojníckej v Kysuckom Novom Meste pod vedením Mgr. Pavla Koptáka.
„Prototyp sa mi veľmi páči, nikdy by som nepovedal, že si pozriem celú slnečnú sústavu v jednom malom prostredí. Lepšie som pochopil, ako to celé funguje. Prototyp je zaujímavý, hlavne tými točiacimi planétami. Je to nádherné,“ zhodnotil funkčný prototyp svojho vysnívaného vynálezu Samko.
Hovoriaca mačička zo Žiliny
Prváčka Katka navštevuje Základnú školu na Jarnej ulici v Žiline. Počas online tvorivého workshopu nakreslila vynález Hovoriaca mačička. Krátko predtým jej totiž umrela jej mačička a ona veľmi túžila sa s ňou znovu pozhovárať.
Študenti Fakulty elektrotechniky a informačných technológií Žilinskej univerzity (FEIT UNIZA) na základe jej myšlienky vytvorili počítačovú hru, ktorú nazvali Dobrodružstvo Strelky. V hre mačička Strelka sprevádza hráča po lese a iných prírodných scenériách a prekladá mu reč zvierat. Deti v tejto hre uvidia, čo sa stane, ak sa prestaneme o prírodu starať, ako sa z lesa môže stať púšť.
Vysokoškoláci hru programovali, stredoškoláci pre ňu vytvárali postavičky a pozadia. Svojimi odbornými radami im pomohli aj zamestnanci spoločnosti Deutsche Telekom IT Solutions z Košíc. Na grafike pracovali študenti a študentky Súkromnej školy umeleckého priemyslu na Hálkovej ulici v Žiline. „Táto skúsenosť mi dala veľa vedomostí o tom, ako funguje práca na počítačovej hre – aké to je spolupracovať v tíme, ako prebieha návrhová časť hry, či vedomosti o práci v programoch, v ktorých sme ešte predtým nikdy netvorili. Predtým som si myslela, že veľká časť práce na hre sa skladá z navrhovania, tvorenia modelov a pozadí. No pravdou však je, že ešte väčšiu časť zaberá programovanie a opravovanie bugov, ktoré pri programovaní vznikajú,“ hodnotí svoju skúsenosť maturantka Júlia Macáková. Jej spolužiačka Kamila Kudláčková k spolupráci s vysokoškolákmi dodáva: „Pracovalo sa mi veľmi dobre, napriek tomu že sme sa stretávali len online. Navzájom sme sa dopĺňali a vždy sme si vraveli čo je použiteľné a čo nie. Celé to bolo profesionálne.“
Hra Dobrodružstvo Strelky je voľne na stiahnutie na https://mymachine.sk/vynalez/hovoriaca-macka/
Mobilodron z Tvrdošína
Mobilodron je lietajúce zariadenie, ktoré nám pomáha pri telefonovaní, keď chceme mať zároveň voľné ruky. Tento vynález si vysníval jedenásťročný Kristián zo Základnej školy Márie Medveckej z Tvrdošína. Na základe jeho myšlienky vytvorili študenti Fakulty elektrotechniky a informačných technológií UNIZA spolu so študentmi Strednej priemyselnej školy informačných technológií Ignáca Gessaya Tvrdošín počítačovú hru Mobildronom po Slovensku.
„Mobilodronom po Slovensku je 3D počítačová hra, v ktorej bude úlohou detí ovládať dron pomocou príkazov. Spolu s dronom budú plniť rôzne úlohy vo viacerých slovenských mestách. Tým, že príkazy je potrebné vytvoriť vopred – a následne ich spustiť všetky naraz – si deti precvičia logické myslenie a schopnosť algoritmizácie,“ hodnotí svoju skúsenosť Matej Matejčik z FEIT UNIZA. „Na MyMachine ma zaujala hlavná myšlienka programu – ukázať deťom, že nič nie je nemožné. Pri počítačovej hre to platí dvojnásobne. Vďaka MyMachine som si zlepšil komunikačné, tímové aj programátorské schopnosti. Naučil som sa, že keď sa stretne veľa šikovných ľudí, všetko sa dá.“
Matej sa zároveň rozhodol pokračovať vo vývoji hry v rámci svojej diplomovej práce, ktorú bude odovzdávať budúci rok.
Hra Mobilodronom po Slovensku je voľne na stiahnutie na https://mymachine.sk/vynalez/mobilodron/
Vysávač na rádioaktivitu z Popradu
Adam zo Spojenej školy na Letnej ulici v Poprade si vysníval vysávač na rádioaktivitu. Dopočul sa o výbuchu jadrovej elektrárne v Černobyle a zamorení územia rádioaktívnymi látkami, ktoré znemožňujú v tejto oblasti žiť. Z tohto zadania mali vysokoškoláci zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach za začiatku hlavu v smútku, pretože vytvoriť takýto vynález v priebehu jedného školského roka s obmedzeným rozpočtom je skutočná „mission impossible“.
Vďaka spolupráci s tímom zo Strednej priemyselnej školy techniky a dizajnu pod vedením Ing. Milana Hanzeliho vznikol funkčný model vynálezu s názvom Rádiošvábik, ktorého úlohou je simulovať zber rádioaktívneho odpadu, priblížiť deťom následky rádioaktivity a zásady nakladania s odpadom. Robot v tvare švába na diaľkové ovládanie vysáva rádioaktívny odpad (v prípade simulácie polystyrénové guličky), ktorý je potom možné dekontaminovať v tzv. likvidátore.
„Program MyMachine otvára priestor pre zaujímavé nápady detí a mladých ľudí s tvorivým myslením. Vynález Rádiošvábika inšpiroval jedného nášho žiaka pri výbere vlastného projektu ako maturitnej práce pre obhajobu vo 4. ročníku. Jeho témou bude likvidácia batérií z elektro-automobilov, čo je možno celospoločenským problémom budúcnosti,“ hodnotí presah programu MyMachine Milan Hanzeli.
Pandemický rok v MyMachine
MyMachine je program o hľadaní riešení na (na prvý pohľad) neriešiteľné zadania. Posledné dva ročníky boli náročným zadaním aj pre koordinátorov programu. Rovnako ako všetky vzdelávacie programy (a nielen tie) sa aj MyMachine muselo prispôsobiť protipandemickým opatreniam. „Ak sme chceli fungovať ďalej, museli sme sa s tým popasovať. Všetky aktivity, kde to bolo možné, sme preniesli do online priestoru – tvorivé kreslenie s deťmi, stretnutia s odborníkmi z praxe, prípravu ideových konceptov, koordinačné stretnutia s vysokoškolákmi aj prezentácie pre stredné školy. Niektoré veci však nie je možné robiť dištančne a tým je v prípade MyMachine výroba funkčných prototypov. Som preto nesmierne hrdá, že aj napriek tejto situácii sme vďaka zanieteným učiteľom, študentom a študentkám dokončili štyri vynálezy – dva z predchádzajúceho a dva z aktuálneho ročníka. Oni sú našimi hrdinami, našimi majstrami snov. Na ďalších jedenástich vynálezoch usilovne pracujeme a dokončíme ich na jeseň,“ vyjadrila sa programová koordinátorka MyMachine Slovakia, Žofia Teplická z Karpatskej nadácie.
Viac informácií o programe nájdete na www.mymachine.sk
Pridajte komentár