fbpx
EASTMAG
work life balance

5 tipov pre work-life balance počas home office

Home office nám poskytuje omnoho viac času a priestoru na pracovanie aj mimo racovnej doby. Flexibilita, ktorá je pri práci z domu benefitom, vie zároveň veľmi jednoducho spôsobiť, že pracujeme takmer neustále. Aj v téme Psychohygiena na home office sa venujeme tomu, aké dôležité je zachovávať work-life balance, teda rovnováhu a medzi pracovným a súkromným životom.

Pracovať viac, samozrejme, nemusí byť vždy na škodu. Vypnúť od pracovných povinností a zrelaxovať myseľ aj telo je však potrebné stále. Len tak totiž vieme načerpať nové inšpirácie, prísť na nové nápady a tie potom zužitkovať pri práci a sebarozvoji.

Ako na work-life balance na home office?

1. To Do List

Pri práci z domu vám pomôže zoznam úloh a toho, čo všetko musíte vybaviť. V závislosti od vašej práce si môžete pripraviť týždenný zoznam či výber úloh, ktoré musíte zvládnuť v jeden deň. Nezabudnite si pritom určiť priority a ako prvé splňte tie najdôležitejšie úlohy.

2. Neskáčte z práce na prácu

V pohodlí domova je o čosi ťažšie udržať sa sústredený. O to viac síl musíte vynaložiť, aby ste dokončili svoju úlohu. Preto je dôležité naučiť sa filtrovať (čo sa zíde vlastne vždy).

Ak pracujete na jednej úlohe, venujte sa len jej. Odstavte sociálne siete a dajte si na čas pauzu aj od pracovných mailov, prípadne si ich prečítajte, ale neodpisujte a neskáčte hneď do vecí, ktoré sú predmetom správy (ak to nie je ASAP). Nemeňte svoje pracovné návyky a snažte sa pracovať najmä efektívne.

work life balance

3. Zariaďte sa flexibilne

Vyhraďte si pracovný čas. Áno, môžete si ho trošku pozmeniť oproti času, ktorý trávite v priestoroch firmy. Začínajte ráno skôr, prípadne neskôr – ako vyhovuje vám a ostatným členom vašej domácnosti. Samozrejme, naplánované hovory už asi meniť nebudete.

Ak však napríklad potrebujete dlhšiu obednú prestávku, aby ste skontrolovali štúdium vášho drobca, tak si ju urobte. Ste sám strojcom svojho časového harmonogramu. Mali by ste vedieť, kedy čo potrebujete mať hotové, kedy si môžete od práce odbehnúť a – to je dôležité – aj kedy si ju budete vedieť dohnať.

4. Vypínajte

Zásadné, ba dokonca až zlaté pravidlo. Počítač máte doma stále po ruke a v ňom pootvárané okná s prácou, maily. Po tom, čo skončí pracovná doba, necháte všetko tak a večer, popri televízii, si len tak – námatkovo – skontrolujete maily, či nie je niečo nové v pracovnej konverzácii… Skúste to nerobiť a svoj voľný čas využiť inak, nepracovne. Pretože takto sa pokojne môže stať, že sa karanténny home office zmení na 15 hodín práce, jedenie a spánok.

work life balance

Ak môžete, vypnite po svojej pracovnej dobe všetky pracovné záležitosti. Ak nemôžete, aspoň na ne nechoďte kurzorom 🙂

5. Rozvíjajte sa

Čas doma, kedy nepracujete, venujte svojim blízkym. Posilňujte rodinné vzťahy, pomáhajte deťom učiť sa, vymýšľajte spoločné aktivity, ako sa zabaviť.

Čas pre seba využijte na sebarozvoj – čítajte knihy, ktoré vás bavia, oprášte cudzí jazyk, začnite sa učiť nový, pustite sa do skrášľovania domácnosti alebo cvičte. Všetky tieto aktivity vás v niečom rozvíjajú – veď aj sledovaním seriálov po anglicky zlepšujeme naše znalosti 🙂

Mimopracovné aktivity vás privedú na iné myšlienky a oddýchnutý človek predsa pracuje efektívnejšie a kvalitnejšie ako ten, ktorý je neustále ponorený v práci, nie? Ak máte svoje tipy, ako doma krotiť pracovný zápal, dajte nám vedieť do komentára na Facebooku.

Edita Fabian Hilgartová

komentárov 12