fbpx
EAST MAG
Zdroj foto: Pexels.com

Svalovice sa netreba obávať: Prečo je pre telo prínosom?

Do nového roka 2023 vstúpili viacerí z nás  rôznymi predsavzatiami, medzi ktorými sa často nachádza aj záväzok začať športovať. K aktívnemu pohybu a najmä pri jeho začiatkoch, však patrí aj takzvaná svalovica. Čo sa vtedy deje s naším telom? Téme sa venuje medicínsky riaditeľ Nemocnice AGEL Košice-Šaca MUDr. Mgr. Maroš Varga, MHA, ktorý je zároveň aj vedúcim lekárom Šport-Artro centra.

Podľa uznávaného ortopéda sa svalovice obávať nemusíte, pokiaľ ste to s pohybovou aktivitou neprehnali a svalová bolesť je akceptovateľná. „Svalovica je pozitívne znamenie, pretože dáva informáciu o napredovaní. Už neplatia zastarané rady o tom, že ak máte dobre nastavený tréning, svalovica sa neobjaví. Ak športujete pravidelne, dostaviť by sa mala minimálne raz do týždňa,“ vysvetľuje MUDr. Mgr. Maroš Varga, MHA s tým, že je potrebné vyvrátiť mýtus o tom, že svalovicu spôsobuje kyselina mliečna či laktát. Ako to vlastne funguje? „Sval sa skladá zo svalových snopcov, čo sú vlastne bunky. Aj svalová  bunka má svoj vlastný metabolizmus, tak, ako každá iná bunka nášho tela. Pri extrémnej záťaži dôjde k natrhnutiu membrány (obalu) svalovej bunky a tento jav spustí proces jej regulovanej regenerácie. Najprv bunka enzymatickou činnosťou zanikne – rozpadne sa. Pri rozpade vznikajú látky, ktoré priamo podráždia voľné nervové zakončenia v svale a človek, športovec pociťuje bolesti. V tom istom mieste sa vytvorí nová bunka s väčším obsahom svalových fibríl,“ približuje ortopéd.

MUDr. Mgr. Maroš Varga
Zdroj foto: Nemocnica AGEL Košice-Šaca

Všeobecne možno konštatovať, že sval má schopnosť samoregulácie. „Prebieha v ňom proces odbúravania už poranených buniek, nahrádzajú ich nové, schopnejšie, stabilnejšie, ktoré vedia vyprodukovať väčšiu svalovú silu. Celý tento proces pripomína zápalové ochorenie, niekedy sa aj skutočne prejaví zvýšenou telesnou teplotou, prípadne až triaškou. Pri svalovici, najmä pred tréningom, je nutné dokonalé prehriatie svalov, teda prekrvenie. Potom už je možné podať plnohodnotný výkon. Práve vďaka svalovici si telo udržiava správny svalový tonus, ktorý nám umožňuje dosahovať požadovaný progres. Svalový tonus si predstavte ako naštartovaný, dobre zahriaty motor auta. Je pripravený na vysokú, priam maximálnu záťaž i za cenu svalovice. A to je dobre. Bez svalového tonusu sa vám nepodarí zlepšovať ďalej svoje športové výkony. Svalový tonus stratíte vtedy, ak cvičenia prichádzajú s veľkou časovou prestávkou. Opadá zhruba za 3 – 5 dní. Ak tonus „upadne“, musíte začínať odznovu a svoj motor (svaly) si opäť naštartovať do pohotovostného režimu. To potrvá ďalšie 3 – 4 dni a nevyhnete sa opakovanej bolesti svalov, čiže svalovici. Až potom budete schopní nastúpiť opäť na vlak menom výkonnostné zlepšenie,“ dodal na záver vedúci lekár Šport-Artro centra Nemocnice AGEL Košice-Šaca.

tlačová správa

Pridajte komentár