Čo krajina, to iná mentalita, návyky či komunikácia. Z našich doterajších článkov viete, ako komunikovať s rôznymi kultúrami. Napríklad, že s Američanmi by ste mali komunikovať otvorene a priateľsky, pri Nemcoch je rozhodujúci harmonogram, ktorého je dobré sa striktne držať. S Talianmi si užijete vďaka ich temperamentu, no vďaka radám od medzikultúrnej špecialistky sa im dostanete raz-dva pod kožu.
Ako však komunikovať, ak máme kolegov zo vzdialeného a slnečného Španielska? Kolegov Španielov si asi predstavujeme ako flegmatických ľudí, ktorí sa počas siesty nepohnú nikam, kde nemusia. Určite to tak nie je, a naše predstavy sú skreslené. Španieli majú svoje pozitíva, ale i negatíva, ktoré je dobré poznať pri budovaní pracovných vzťahov. Poďme sa na ne spolu dobre pozrieť.
1. Kreativita a flexibilita
Kreativita a flexibilita sú hodnoty, ktoré Španieli oceňujú v súkromnom aj pracovnom živote. Schopnosť reagovať na meniace sa podmienky je pre nich dôležitejšia ako presné plánovanie a dodržiavanie postupov.
2. Očakávania od manažéra
Manažér má byť schopný riadiť dianie v tíme. Dobrý manažér riadi projekt cez jasné príkazy a pokyny a od členov tímu očakáva, že ich budú plniť. Názor členov tímu je vítaný, ale manažér je zodpovedný za konečné riešenie, a preto mu patrí aj úcta a rešpekt.
3. Budovanie vzťahov a networking
Vzájomne dobré vzťahy pomáhajú pri riešení krízových situácii a motivácii zamestnancov. Pracovná atmosféra a vzťahy na pracovisku sú dôležitým faktorom pri rozhodovaní sa, či pre danú spoločnosť pracovať alebo nie.
4. Program stretnutia
Program stretnutia sa chápe ako štartovací bod pre diskusiu. Neznamená presný časový rozvrh, ktorého je potrebné držať sa. Stretnutia sa takmer vždy pretiahnu mimo naplánovaný rámec, ale Španieli s tým prirodzene rátajú.
5. Komunikačný štýl
Španieli patria medzi kultúry, ktoré majú nepriamy komunikačný štýl. Inými slovami, svoj odkaz často vyjadrujú cez príbehy, odôvodnenia a obsiahlejšie vysvetlenia. Kultúry, ktoré dávajú prednosť jasným a presným informáciám sa v ich vyjadreniach často strácajú a hodnotia ich ako nepremyslené.
6. Siesta
Mnohé kultúry závidia Španielom ich siestu. Avšak prestáva v popoludňajších hodinách, znamená predĺženie pracovného času večer. Osobný a pracovný život nie sú striktne oddelené. Čas na obed znamená vychutnanie si jedla s priateľmi alebo obchodnými partnermi.
Dúfame, že vám rady medzikultúrnej špecialistky Evy Gáboríkovej pomôžu pri budovaní vašich vzťahov s kolegami a klientmi z Talianska.
Potrebujete vedieť, ako efektívne komunikovať s Nemcami, Britmi či kolegami zo Spojených štátov amerických? Prečítajte si 10 tipov, ktoré odporúča Eva Gáboríková, ktoré nájdete na našom webe v sekcii Vzdelávanie.
Eva Gáboríková
Eva Gáboríková je špecialistkou na medzikultúrnu komunikáciu. Na Slovensku, v Európe a Ázii spolupracuje s firmami, ktoré pripravujú svojich lídrov a tímy na zvládnutie kultúrnych rozdielov, efektívnu spoluprácu s kolegami z iných kultúr a pochopenie kultúrnych osobitostí zákazníkov v iných krajinách. Jej klienti sú z rôznych sektorov priemyslu, čo je pomáha prinášať komplexné riešenia pre všetky úrovne riadenia a nastavovať fungujúce komunikačné kanály.
Pridajte komentár